Jak pokořit akordické značky ve zpěvnících

Máte doma klasický zpěvník s akordovými značkami a hrajete si s oblibou písničky jen tak pro radost. Najednou narazíte na jednu opravdu pěknou, ale ouha! Co to tam je za značku? Adim? Nebo dokonce A#dim? Amaj??? Co to má jako být za akord? Chvíli si lámete hlavu, něco zkoušíte hrát, ale zní to falešně, tak toho raději necháte…pojďme se tedy společně podívat, jak na akordické značky. 🙂

Ještě než se pustíme do značek, řekneme si něco o samotných akordech. Bez nich bychom si totiž žádnou písničku nedoprovodili. 🙂

Základem je vědět, jak postavit durové a mollové akordy. Pokud jste se učili hrát na klavír, nebo se teprve učíte, jistě jste prošli takovým tím klasickým klavírním tréninkem – stupnice, akordy, rozklady. To při tvorbě akordů zúročíte na 100% 🙂 a pokud ne, nesmutněte, všechno si ukážeme.

Ve zpěvnících jsou písničky napsané tak, aby se daly dobře zazpívat, to jest, aby nebyly příliš vysoko ani příliš nízko. Zároveň jsou většinou napsané v tóninách do 4 křížků nebo 1-2 béček. Což pro vás znamená, že si v naprosté většině případů vystačíte s tím, že budete umět zahrát akordy od všech bílých kláves na klavíru.

Akordy budeme tvořit od tónu C, a půjdeme nahoru po stupnici, tj. od C, D, E, F, G, A, H. Jediné, co budete potřebovat k porozumění toho, co si budeme vysvětlovat, je umět číst noty, abyste si pak mohli akordy zahrát na klavíru.

Začneme durovými akordy od bílých kláves.

Durové akordy od bílých klávesDurové akordy od bílých kláves-page-001


Ve zpěvnících poznáte durové akordy tak, že jsou nadepsané velkým písmenem. Velké A znamená akord A dur, velké E akord E dur atp.

Mollové akordy od bílých kláves

Nyní se podíváme na mollové akordy od bílých kláves. Mollové akordy od bílých kláves-page-001


Ve zpěvnících poznáte mollové akordy tak, že jsou nadepsané velkým písmenem a mají příponu -m nebo -mi.Ami nebo Am je tedy akord akord a moll, Emi/Em je e moll atp.

Poradím vám ještě jednu fintu. Ono totiž úplně stačí, když na klavíru budete bezpečně umět vytvořit pouze durové akordy. Ty mollové si totiž od nich velmi jednoduše odvodíte!

Když chcete z durového akordu udělat mollový, jediné, co je potřeba udělat, je prostřední tón SNÍŽÍTE O PŮLTÓN.

Vezměme si např. akord C dur – C, E, G. Prostřední tón posuneme o půltón níž. Dostaneme C. Es, G, což je akord c moll. Vezměme si nyní akord A dur – A, Cis, E. Uprostřed hrajeme černou klávesu cis. Když snížíme Cis o půltón, dostaneme tón C, takže dostaneme akord A, C, E, a to je akord a moll.Dur - moll-page-001

Durové a mollové akordy jsou ty nejčastější, na které ve zpěvnících narazíte.

Nyní se podíváme na složitější akordické značky.

Dominantní septakord

C7, D7, E7…když má akord za sebou číslo 7, znamená to, že se jedná o tzv. dominantní septakord.

Je to durový akord, ke kterému přidáme malou septimu (což je interval, který značí vzdálenost 7 tónů od sebe, odtud ta sedmička. Existuje také velké septima, ale o tom níže;)). Jeho „výroba“ je velmi snadná, a já vám teď na jednom příkladu ukážu, jak se akord „vyrábí“, a potom jak se hraje nejčastěji na klavír v praxi, což je mnohem důležitější.
Dominantní septakordy-page-001
Dominantní septakord má tedy 4 tóny, ale v praxi se jeho hraní zjednodušuje na tóny 3. Další dominantní septakordy od ostatních tónu najdete na obrázku níže. Všechny jsou již zjednodušené, takže můžete tento obrázek použít jako tahák, až si nebudete jisti, jak daný septakord zahrát. 🙂
Další septakordy-page-001
Ve zpěvnících můžete narazit na ještě méně průhledné akordy. Nejdříve rozuzlíme akordovou značku dim, případně #dim.

Adim nebo dokonce A#dim?

Přípona dim značí tzv. zmenšený septakord.

Akord, který budeme hrát, bude mít 4 tóny. Bude začínat tím tónem, který je napsaný před zkratkou dim, takže když bude např. Adim, akord bude začínat tónem A, A#dim bude začínat tónem Ais (# čteme jako křížek u prvního tónu).

K tomuto tónu potom připojíme samé malé tercie, které poskládáme nad sebe. Zmenšený septakord má takový zlý napínavý zvuk. Zní to všechno asi docela složitě, ale zmenšené septakordy jsou na klavíru v podstatě jenom tři, od H, od C a od Cis.

Hdim = H, D, F, Gis
C#dim = Cis, E, G, Hes
Cdim = C, Es, Fis, A

Když si tyto akordy zahrajete na klavíru a budete dělat jejich obraty, tj. budete převracet pořadí tónů, zjistíte, že se v rámci jednoho zmenšeného akordu stále dokola opakují stejné tóny. Rozepíšeme si např. Hdim. H, D, F, Gis, obrátíme na Ddim D, F, Gis, H, Fdim F, Gis, H, D a G#dim Gis, H, D, F.

Získáme tak pouze jiný spodní tón akordu. To samé můžete udělat i s ostatními dvěma zmenšenými akordy. Na obrázku uvidíte v notách napsané tři základní zmenšené septakordy, o kterých jsme si povídali, od C, od Cis a od H.
Zmenšené septakordy-page-001

Tvrdě velké septakordy

A jako poslední se budeme věnovat značce maj.

Přípona maj značí tvz. tvrdě velký septakord.

Tato značka se nevyskytuje tak hojně, jak předchozí, ale když na ni přeci jen narazíte, je dobré vědět, co s tím. Je to opět durový akord s přidanou septimou, tentokrát ale s velkou septimou, proto velký septakord.

Opět bude mít 4 tóny. Zvukově je velký septakord blíž jazzové a popové hudbě, než klasickým lidovým písním. Ukážeme si opět na příkladu, jak hrát na klavíru velké septakordy – maj, které začínají od všech bílých kláves na klavíru. Jedná se o durové akordy, ke kterým byla přidána velká septima.

Velké septakordy-page-001
Akordických značek je samozřejmě ještě mnohem více. Toto jsou však ty úplně nejčastější, se kterými se setkáte, pokud si budete chtít zahrát písničky s doprovodem. Pokud nerozumíte hudební teorii, nezoufejte a pouze si zahrajte na klavíru notové příklady z tohoto článku. Podle nich zvládnete zahrát akordy podle akordických značek ve zpěvníku sami a v pohodě!

Tip pro vás: Líbil se vám tento článek a hraní na klavír vás zajímá? 🙂 Ráda vám budu emailem pravidelně posílat klavírní inspiraci z mého webu.

Chci pravidelnou dávku inspirace!

Pokud byste přece jenom narazili na akordovou značku, kterou by se vám nepodařilo rozluštit, klidně mi napište! 🙂 E.

Komentáře
Eva Lorenc