Piano Sonata in d

pro sólový klavír

Z mého pera se nyní můžete u klavíru potěšit s první sonátou pro sólový klavír. Poslechněte si 3 věty sonáty:
sonata

Sonáta má 3 věty a následuje tak model klasických sonát vznikajících v hudebním umění v období klasicismu nebo romantismu. 

Její celkové vyznění je romantické. Mám totiž velmi ráda klavírní hudbu právě z období romantismu a celá moje tvorba je tímto obdobím inspirovaná.

Mým přáním bylo vytvořit sonátu, která bude tvořit krásný a logický cyklus tří vět, avšak věty budou fungovat i samostatně k sólovému provedení.

Sonáta je určena pro pokročilejší hráče. Poradí si s ní žáci vyšších ročníků ZUŠ nebo II. cyklu ZUŠ, případně začínající konzervatoristé.

Je to výzva! Ale bez výzvy by se vaše technika hry na klavír neměla jak zlepšovat. 😉

Sonáta má 3 věty a následuje tak model klasických sonát vznikajících v hudebním umění v období klasicismu nebo romantismu. 

Její celkové vyznění je romantické. Mám totiž velmi ráda klavírní hudbu právě z období romantismu a celá moje tvorba je tímto obdobím inspirovaná.

Mým přáním bylo vytvořit sonátu, která bude tvořit krásný a logický cyklus tří vět, avšak věty budou fungovat i samostatně k sólovému provedení.

sonata

Sonáta je určena pro pokročilejší hráče. Poradí si s ní žáci vyšších ročníků ZUŠ nebo II. cyklu ZUŠ, případně začínající konzervatoristé.

Je to výzva! Ale bez výzvy by se vaše technika hry na klavír neměla jak zlepšovat. 😉

O čem jsou věty sonáty? Začtěte se:

Stačí rozkliknout každou větu.

První věta je v sonátové formě, takže je možné v ní najít expozici, provedení i reprízu po vzoru klasických sonát.

Věta je psaná v 6/8 taktu, a ačkoli v ní nenajdete žádné šestnáctiny, tempo ubíhá rychle. Poměrně vzrušené hlavní téma vystřídá kontrastní veselé, naivní vedlejší téma, které vyústí v krátkou plochu závěrečného tématu. Repetice expozice sonáty není povinná, ale když ji zahrajete, bude to znít dobře.

Provedení sonáty nabízí nové hudební myšlenky a nové tóniny. Je vystavěno od skromného úvodu až po velkolepý střed a dramatický závěr, z něhož vyústí repríza první věty.

Repríza je zkrácená. Nenajdeme v ní hlavní téma sonáty, ale plynuje přejdeme rovnou na téma vedlejší, které je nyní v hlavní tónině d moll. Repríza nabízí opakování hudebních myšlenek expozice s drobnými variacemi. Závěr první věty je efektní. Věta působí uceleně a pokud ji budete hrát samostatně, bude to i pěkný efektivní kousek do repertoáru.

Druhá věta je v tempu andante grazioso, tedy „krokem a půvabně“. Tvoří naprostý protipól svým dvěma sousedním větám. Je v dominantní tónině A dur, a s Mendelsohnovským doprovodem a Chopinovskými melodiemi připomíná sen, ze kterého se nebudete chtít probudit. 

Její forma je volné ABA bez striktních hranic. Hudba zde pluje jako řeka, která protéká různými tóninami. Střední část věty má vzrušený charakter, jako když se na klidném moři najednou udělají vlny. Netrvá to ale dlouho a opět se vrátíme do snové atmosféry. Věta končí vyvanutím hudby do pianissima a nechává za sebou jen vzpomínky na sladký sen.

Ze snové atmosféry druhé věty posluchače vytrhne hned první takt věty třetí. Začíná zhurta, nebojácně na zmenšeném septakordu a hned od prvních tónů se řítí vzrušeně vpřed. Věta má Brahmsovský charakter. Nešetří velkou dynamikou, akordovými pasážemi ani rychlou technikou.

Její forma je opět volné ABA s prvky sonátové formy. Vzrušené krajní části vystřídá ve střední části mazurka, která je lehká, vzdušná, bezstarostná. Po jejím doznění se věta opět vrhne do bouře a věta končí monumentálním závěrem.

Jak jsou noty připravené?

Jako obvykle u mých skladeb jsem všechno pečlivě zaznamenala. Do not jsem zapsala vše, co potřebujete, abyste se mohli rovnou pustit do cvičení. Na 21 stránkách sonáty najdete:

Však se sami do not podívejte. 🙂

Sonáta pro klavír Evy Lorenc mi teď dělá společnost každý večer. Je jedno, jakou mám zrovna náladu, pokaždé si v ní najdu to své. Někdy sáhnu po romantické druhé větě, jindy zatoužím po vášnivém náboji třetí věty. Mým favoritem je ale jednoznačně první věta - svým dramatickým hlavním tématem, něžnou vedlejší melodií a bouřlivým středem mě vždy spolehlivě dostane. Příjemným bonusem jsou pro mě i pečlivě rozepsané prstoklady a pedály - tak, jak jsem ostatně u Evy zvyklá i v jiných skladbách. Věřím, že Sonáta udělá radost všem pokročilejším klavíristům, kteří milují skladby v romantickém stylu a hledají něco nového do svého koncertního repertoáru i pro hezké chvilky doma u klavíru.

zdenička
Zdeňka Sajdlová
klavírní pedagožka

Eva, this is a beautiful piece of work! The tribute to Chopin is very authentic, and the other movements also show your love of Romantic piano music. The harmonic progressions are very interesting, and one could hear the influence of Czech music also. At many points the piece reminds me of Dvořák or Smetana. I would love to perform this piece or have some of my students perform it. It's absolutely beautiful. Your performance is lovely, and the Bechstein is the big boss 🙂

vartan
Vartan Agopian
klavírista a pedagog

Eva Lorenc svojím pôsobením neustále potvrdzuje svoju povesť výbornej klavírnej pedagogičky. Jej klavírna sonáta je toho skvelým dôkazom. Prízvukuje v nej jeden z hlavných aspektov toho, čo by mal mať každý komplexný klavírny pedagóg - cit pre formu a pochopenie historických tradícií. Jej sonáta je skvelou skladbou, ktorá svojim rozsahom aj primeranou technickou náročnosťou poteší každého pokročilého študenta, ktorý obľubuje hudbu Chopina či Schuberta - kde Eva bez pochyby hľadala inšpiráciu - avšak sám sa ešte nechce pasovať s rozsiahlymi sonátami týchto starých majstrov. Môžem ju vrelo odporučiť.

adam
Adam Stráňavský
klavírista a pedagog

Tato sonáta je velice pestré a barevné dílo, které nejen využívá různé druhy techniky ale i velice hudebně nosné. Sonáta moc dobře "jde do ruky", není příliš těžká a přitom má krásné naplněnou fakturu a využívá velký rozsah dynamiky a barev. Jako pedagožka jsem taky ocenila velice podrobný zápis notového textu, podle kterého se dá co nejpřesněji interpretovat toto dílo. Sonáta je krásným obohacením klavírního repertoáru. Poslouží jako výborná příprava jak klasicistních sonát, tak i romantických kusů.

Julia
Yulia Gavrilova
klavíristka a pedagožka

Sonáta může být vaše ještě dnes. Vyberte, zda si e-noty pořizujete pro osobní potřebu nebo z pozice ZUŠ, učitele či školy, a vyplňte objednávku:

Potřebujete pomoct s objednávkou? Napište mi na mail info@evalorenc.cz.

© 2024 Eva Lorenc | Ochrana osobních údajů

Zvu vás na 4denní akci ZDARMA
pro klavírní začátečníky 5. – 8. 2. 2024

Hravý klavírní workshop

Naučte se zahrát na klavír první písničku za 4 dny!

Přihlášením na workshop souhlasíte s mými zásadami pro ochranu osobních údajů a s tím, že vaši adresu zařazuji do své databáze kontaktů a budu vám pravidelně posílat informace a inspiraci o hraní na klavír. Z odběru e-mailů se můžete kdykoliv odhlásit v každém zaslaném mailu.

Zvu vás na workshop ZDARMA

Zrychlete své klavírní pokroky

aneb jak si vystavět repertoár

Naučte se využít čas u klavíru efektivně, strategicky plánovat svůj repertoár, a vytvořte si jasný plán, co hrát v roce 2024!

Vyplněním a odesláním formuláře souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů.

webinář ZDARMA Jak učit děti hrát na klavír

Ve středu 31. 5. od 18:00