Klavírní škola pro děti. Česká, moderní, moje. A brzy také Vaše.

Tohle se vám nestane každý den. Ani já jsem nečekala, že by se to zrovna mně jednou mohlo stát.

Ačkoli jsem si pohrávala s myšlenkou, že bych jednou možná mohla vytvořit vlastní klavírní školu a naplnit ji všemi svými nápady a metodami, jak pracuji s dětmi u klavíru, byly to jen sny a vzdušné zámky.

Vždycky jsem si myslela, že na to, abych něco tak velkého a zodpovědného vůbec mohla začít tvořit, potřebuji minimálně mít za sebou desítky let zkušeností, obrovské úspěchy se svými žáky, a musím počkat, až budu mnohem starší, známější, váženější, vystudovanější, zkušenější atd. Protože vydat vlastní klavírní školu po třicítce? Na to je přece ještě brzo, no ne?

A pak se to jednoho dne prostě stalo. Oslovilo mě s nabídkou spolupráce velké hudební nakladatelství Bärenreiter.

Tedy, ono se to nestalo jen tak samo od sebe. Přeci jen už jsem měla kus cesty za sebou. Několik let jsem pilně pracovala na svém online klavírním projektu, v rámci něhož aktivně sdílím svoje myšlenky a nápady ohledně klavírní výuky a snažím se předávat svým čtenářům a klavírním nadšencům, kteří mě sledují, to, jak učím a co mi u klavíru funguje a co ne.

V době, kdy píšu tento článek, je v mé databázi dobře přes 10.000 klavírních nadšenců, kteří pravidelně odebírají moje e-maily a věrně sledují vše, co ohledně hry na klavír tvořím a sdílím.

No a jednou z těch, kdo moje klavírní aktivity dlouhodobě sledovali, byla i šéfredaktorka nakladatelství Bärenreiter Eva Velická.

Právě ona mě jednoho dne pozvala na osobní schůzku do nakladatelství, abychom mohly probrat zájem nakladatelství o spolupráci se mnou.

Dostala jsem nabídku vytvořit a vydat pod jejich křídly klavírní školu určenou pro děti.

V tomto článku jsem pro vás připravila příběh mojí Klavírní školy pro děti, která vyjde už na jaře 2023!

Dozvíte se:

  • jak probíhalo zákulisí příprav na celý projekt
  • jak je škola koncipovaná
  • na jakých metodických principech je postavená
  • navíc vás nechám nahlédnout do obsahu jednotlivých kapitol školy
  • a nebude chybět ani hudební ukázka!

Tak se pohodlně usaďte a pojďme na to…

1. Od první schůzky k realizaci školy

Když jsem poprvé stoupala do 2. patra nakladatelství Bärenreiter na náměstí Jiřího z Poděbrad, srdce mi trémou bušilo až v krku. Uvítala mě tam atmosféra prostor, které najdete jen v Praze na Vinohradech – vysokánské stropy, dřevěná dvojitá okna, parkety, které vám trochu skřípou pod nohama, velké mosazné kliky na těžkých dřevěných dveřích a vůně všech těch nových výtisků not, která se celým nakladatelstvím line.

A hned za vstupními dveřmi už mě ze své kanceláře vítala také rozesmátá a rozzářená tvář Evy Velické, šéfredaktorky nakladatelství, se kterou jsme spolupráci na Klavírní škole začaly, rozplánovaly a poté i realizovaly.

Evička byla pro mě velmi důležitým pilířem od úplného počátku práce na celém projektu.

Ona totiž od vůbec nepochybovala o tom, že tu Školu vytvořím, a že to bude super.

Eva na mě byla perfektně připravená. Měla prostudované všechny moje dosud vydané materiály o klavírní výuce. A byla nadšená. Můj styl výuky s ní rezonoval, líbilo se jí, že dotahuju svoje projekty do konce, líbil se jí způsob, s jakou energií předávám svoje know-how.

S šéfredaktorkou nakladatelství Bärenreiter Evou Velickou se spolupracuje jedna báseň.

Já jsem se samozřejmě na spolupráci od začátku nesmírně těšila také a byla pro mě nesmírná pocta, že mě nakladatelství oslovilo. Já bych na něco takového sama od sebe rozhodně neměla odvahu.

A musím se přiznat, že jsem o sobě hodně, opravdu hodně, pochybovala.

Hned na první schůzce jsem na šéfredaktorku vysypala celý svůj “odpadkový koš” strachů a bubáků, proč si myslím, že na to vytvořit vlastní klavírní školu nemám.

Můj pytel strachů vypadal asi následovně:

  • Nemám ještě obhájenou dizertaci, ve které jsem zkoumala, jak by měla vypadat optimální metodika elementární výuky hry na klavír pro 57leté děti.
  • Bez obhájené dizertace se necítím připravená se do Klavírní školy pustit.
  • Je to obrovská zodpovědnost, nejsem tak velkého úkolu hodna. Co když to nějak zkazím.
  • Nezvládnu na Klavírní škole začít pracovat letos, ani příští rok, ale ani ten další, protože mám naplánovaných XYZ dalších projektů v rámci své soukromé klavírní školy na Náměstí Míru i v rámci online klavírních kurzů, do toho svatbu a ještě chceme mít s manželem miminko. Takže budu zbytečně zdržovat ediční plán nakladatelství.
  • Jsem na vytvoření vlastní klavírní školy moc mladá. Zkušenější a starší učitelé mě nebudou brát vážně.
  • Nemám ještě dost zkušeností.
  • Moje žáky hra na klavír baví a mají skvělé výsledky, ale nemám za sebou velkou řadu úspěchů na klavírních soutěžích, protože klavírní soutěže nikdy nebyly v popředí mého zájmu práce s dětmi, sama soutěže ráda nemám, a tudíž nemám takovou tu nálepku „to je ta pedagožka, jejíž žáci všude vyhrávají ceny“.

Eva je ale naštěstí tím správným člověkem na správném místě. Mám z ní vždycky pocit, že přesně ví, co hledá a co očekává, a umí to sdělit.

Na všechny moje obavy měla jasnou odpověď a zametla je do kouta.

Dodala mi odvahu, sebedůvěru, víru v sama sebe, že opravdu mohu Školu vytvořit. A navíc mi dopřála prostor a čas na to se na tvoření Školy připravit, abych mohla tvořit s čistým svědomím, že jsem pro to udělala opravdu vše, co bylo v mých silách a možnostech, a odevzdala kvalitní ucelené dílo.

Věděla, že školu vytvořenou ode mě do nakladatelství chce a že se jí i vyplatí si na ni počkat i přesto, že mi to bude trvat ještě několik dalších let, než celé dílo realizuju.

Řekla mi, že:

  • nakladatelství počká, až budu mít obhájenou dizertaci a formulovanou metodiku své výuky pro děti, o kterou jsem se chtěla při tvoření Školy opřít
  • to, že mi je teprve okolo třiceti, nehraje roli v tom, zda jsem nebo nejsem moc mladá nebo stará na to, abych Školu vytvořila
  • sice existují vynikající i více zkušení pedagogové, ale to neznamená, že umí sepsat své myšlenky do ucelené metodické koncepce, nebo že na takový projekt najdou čas a opravdu dílo vytvoří a dotáhnou projekt do konce
  • nehledají někoho, kdo s dětmi vyhrává všechny soutěže, ale někoho, kdo umí předat ucelenou metodickou koncepci, která se bude opírat o moderní pedagogické postupy, osloví a nadchne dnešní děti a bude je optimálně od počátků rozvíjet u klavíru

Eva mi řekla, že mě oslovila proto, že mě už delší dobu sleduje a rezonuje s mými pedagogickými nápady, energií a stylem výuky. 

Proto, že už mám vydáno několik úspěšných materiálů, které přinášejí klavíristům slíbené výsledky. 

A také proto, že svoje projekty dotahuju do konce a tudíž se nebojí toho, že bych slíbila, že Školu vytvořím a pak bych projekt nedokončila.

Při rozhodování, že osloví zrovna mě, hrály v můj prospěch ale i takové věci, jako fakt, že sama skládám hudbu a budu schopna pokrýt naprostou většinu cvičení a skladeb ve škole vlastní tvorbou. 

Protože pro nakladatelství není nic dražšího a náročnějšího, než kupovat autorská práva na skladby jiných skladatelů a sestavovat repertoár z již existujících vydaných klavírních škol. V plánu bylo vytvořit původní české dílo opřené o metodiku a tvorbu jednoho autora.

Došly mi protiargumenty. 

Když si nakladatelství myslelo, že na to mám, tak jsem se rozhodla svoje pochybnosti odložit stranou a pustila jsem uzdu své fantazii a začala si živě představovat, co všechno bych do Školy chtěla zařadit a jak to půjde za sebou.

Evička Velická už měla zase vizi toho, jakou bude mít Škola vazbu, kdo udělá ilustrace… Prostě dvě Evy začaly ve svých představách tvořit Klavírní školu.

A tak jsme si plácly. 

Daly jsme dohromady rámcový časový plán na několik let dopředu, který se párkrát ještě změnil a protáhl, ale finální závazek pro mě bylo dokončení rukopisu do poloviny roku 2022 s tím, že Škola vyjde v následujícím roce, na jaře 2023. 

Ještě nás sice čeká spousta dolaďování, revizí a korektur, ale tohle je opravdu sen, o kterém jsem ani nesnila, že by se mi mohl splnit.

Podpis licenční smlouvy s nakladatelstvím Bärenreiter. Pořád tomu nemůžu uvěřit!

2. O jaké hodnoty se opírá moje Klavírní škola pro děti

Jak škola podpoří tvořivou dětskou interpretaci

Musím poděkovat nakladatelství, že jsem měla co se týče obsahu a metodické koncepce Školy úplně volné ruce a všechny nápady, se kterými jsem přišla, a které jsem konzultovala, byly přijímány s nadšením a porozuměním.

Výukový postup počátků hry na klavír jsem opřela o metodiku, kterou jsem zpracovala ve své dizertační práci. Měla jsem díky dizertaci dopředu rozvržené, jak by měly jednotlivé fáze výuky u dítěte na sebe navazovat, čím u klavíru ve škole začnu, co bude následovat a kam bude celá Škola směřovat.

Klavírní škola pokrývá hru na klavír od úplných základů a je koncipovaná zhruba na první rok nebo rok a půl výuky. Soustředí se na výuku dětí ve věku 5-7 let, což je nejčastější věk, ve kterém se děti začínají učit hrát na klavír, nicméně počítám s tím, že školu je možné používat pro výuku dětí mladších nebo starších. Menší děti budou školou procházet pravděpodobně pomalejším tempem, kdežto starším začátečníkům to půjde rychleji.

Sama jako pedagožka ve výuce moc ráda kombinuji různé klavírní školy a různé materiály a skladby. Proto ani svou vlastní Školu nepovažuju za jediný stěžejní materiál, který by bylo nutné následovat od prvního do posledního cvičení, a nevybrat dětem nikdy žádnou skladbu nebo cvičení z nějakého jiného materiálu.

Proto moje Škola obsahuje sice hodně cvičení a skladeb, ale nepřeháněla jsem to v tom smyslu, že bych jeden pianistický problém řešila v 10 cvičeních pořád dokola, s čímž jsem se v některých klavírních školách setkala. Tempo výuky se tak podle mě zbytečně zpomaluje. 

Což znamená, že i v případě, že by moje Škola sloužila jako primární učebnice pro výuku, zbyde v lekcích prostor pro studium skladeb i cvičení z jiných zdrojů a materiálů.

Pro přesvědčivou interpretaci a budování hudební představy je děti potřeba podporovat rozmanitostí výběru repertoáru. Moje Škola poskytne veškerý potřebný návod, jak začátky u klavíru zvládnout, a nabídne pestrý repertoár, ale pokud má učitel oblíbené kousky z jiných klavírních škol, nevidím důvod, proč by je nemohl do výuky s klidným svědomím také zařadit.

Česká lidová hudebnost a zvolený repertoár

Další důležitou hodnotou pro mě bylo, že tvořím Školu pro české děti v českém prostředí, a že by tedy měla být založena na české hudebnosti. Sama miluju česká říkadla a lidové písně, ukolébavky a koledy. Neuměla jsem si představit, že bych rozvoj dětské hudebnosti postavila na něčem jiném, než je právě česká lidová hudebnost.

Škola je tak plná veselých zhudebněných říkadel, která jsem stylizovala do podoby tří nebo čtyřručních skladbiček, aby děti mohly hrát spolu se svým učitelem. Společná hra je v počátečním stádiu výuky hry na klavír nesmírně důležitá.

Některá říkadla nebo texty ke skladbičkám a cvičením jsem si vymyslela sama, protože otextování melodie pomáhá dětem zpřesnit rytmickou stránku hry a podporuje i zapamatování skladby, takže rozvíjí hudební paměť dětí. 

A vhodně zvolený text samozřejmě podpoří i přesvědčivou interpretaci, protože hrát o slonovi, housence, veverce nebo kočičce jde dětem vždy lépe, než hrát jenom „víc nahlas“ nebo „víc potichu“.

Kromě říkadel a dětských písniček jsem pro Školu zkomponovala spoustu přednesových instruktivních skladeb, na které se můžete opravdu těšit. 

Skladby se vždy zaměřují na konkrétní praktickou pianistickou dovednost, kterou zrovna budeme v rámci výuky potřebovat potrénovat, mají mimohudební obsah a pestrou paletu nálad, aby co nejvíce podpořily dětskou tvořivou interpretaci.

V repertoárové části Školy se pak můžete těšit i na skladby dalších českých současných skladatelů, ale o tom více níže v tomto článku.

Ilustrace a vizuální zpracování Školy

O obsahovou stránku Školy jsem se postarala já, ale neméně důležitá bude i její vizuální prezentace. O tu se postará nakladatelství Bärenreiter, které oslovilo mladou ilustrátorku Dorku Šebkovou.

Po naší první schůzce (nemůžu pořád jsem uvěřit, že JÁ jsem měla SCHŮZKU s vlastní ilustrátorkou!), kde jsem ilustrátorce sdělila mou představu, aby Škola působila příjemně, vyzařovala dobrou náladu, ilustrace byly plné jasných barev a podněcovaly dětské nadšení, paní Šebková zaslala návrh několika prvních obrázků.

A já jsem byla naprosto nadšená. Bylo to přesně takové, jaké jsem si v duchu vymalovala, a ještě mnohem lepší. 

Ilustrace budou moderní, veselé, vtipné, ale zároveň tak krásně dětské, že se nemohu dočkat, až doplní moje skladby a úkoly pro děti v Klavírní škole!

A ještě jeden super detail máme v jednání. 

Nemám ráda, když položím na notový pultík noty, otevřu je na požadované stránce, a ony se mi neustále zavírají, padají z pultíku a nechtějí držet. A když použiju trochu hrubé síly a stránky rozevřu silou, aby držely (a případně použiju kolíčky na prádlo, aby se zase nezavřely), vazba se rozlepí a stránky začnou vypadávat.

Tomu jsme se chtěly s Evou Velickou vyhnout. 

Evička pro Školu vymyslela speciální šitou vazbu, díky které půjde Škola bez problémů otevřít na jakékoli stránce a nebude se zavírat, bude krásně otevřená. Je to detail, který nesouvisí s obsahem, ale myslím, že uživatelský zážitek to opravdu ohromně zpříjemní.

3. Kde mám svou metodiku výuky zpracovanou

Pokud vás zajímá, kde si můžete prostudovat metodickou koncepci výuky dětí ve věku 5-7 let, kterou jsem zpracovávala v rámci příprav před vytvořením Klavírní školy pro děti, tady je několik praktických odkazů.

Dizertační práce Metodika klavírního vyučování začátečníků s návrhem optimálního řešení výběru a uspořádání notových materiálů se zaměřením na děti 5-7leté

Jak už jsem zmínila, do tak velkého projektu jako je vytvořit vlastní Klavírní školu jsem se neodvážila pustit dříve, než jsem měla jasně formulovanou elementární metodiku výuky hry na klavír pro děti.

Nemohla bych přece vypustit do české pedagogické klavírní scény, která má tak bohatou tradici, dílo, které by nesplňovalo alespoň v mých očích ty nejvyšší požadavky na ucelenou metodickou koncepci, moderní přístup k výuce, který osloví současné děti, zachování našich tradičních českých hudebních hodnot, a zároveň dílo, které by nenabídlo moderní a kvalitní řešení elementárního klavírního vyučování dětí.

Doufám a pevně věřím, že bude moje Škola přijata dobře a vzbudí nadšení tam, kde má, u dětí, které se učí hrát na klavír, ale i u jejich učitelů a rodičů, a že se stane hodnotným doplněním již dlouhodobě zavedených, oblíbených a hojně rozšířených českých klavírních škol.

Moje dizertační práce má skoro 300 stran, ale pokud hledáte něco na čtení po večerech, tak neváhejte a práci si stáhněte. 

Obhájenou dizertaci si můžete stáhnout zdarma v PDF v repozitáři závěrečných prací na webu PeDF UK pod tímto odkazem.

Kdyby odkaz nefungoval, zadejte do Googlu heslo „Metodika klavírního vyučování Eva Lorenc“ a vyhledávač vám práci najde.

E-book Metodika elementární výuky hry na klavír 5-7letých dětí

V rámci doktorského studia se mi podařilo získat grant. Protože jsem v té době již byla hodně aktivní ve světě online klavírní výuky a těšila se z četných úspěchů a nadšení mých online studentů, přála jsem si benefity online výukových materiálů přinést i do akademického prostředí a podpořit tak jejich tvorbu i využití.

Pro grantový projekt jsem vzala část své dizertační práce, obsah zredukovala a zaměřila ho více na možnosti sebevzdělávání klavírních pedagogů. Vše jsem doplnila o své zkušenosti s online výukovými vzdělávacími materiály a zabalila to do praktického e-booku.

Na webových stránkách Katedry hudební výchovy PedF UK je tak možné stáhnout e-book Metodika elementární výuky hry na klavír 5-7letých dětí, který je vytvořen primárně pro začínající klavírní pedagogy. 

Jsem si však jistá, že stejně tak obohatí každého klavírního pedagoga nebo klavírního nadšence, který se aktivně zajímá o možnosti dalšího sebevzdělávání v oboru.

E-book si můžete zdarma v PDF stáhnout na této stránce.

Online workshop pro klavírní pedagogy Hudební a technický rozvoj dětí v počátcích klavírního vyučování

Kromě textů ke čtení jsem byla mnohokrát pozvaná udělat přednášky či klavírní semináře pro pedagogy na hudebních školách různě po naší republice.

Dokud to všechno nezkazil covid, jezdívala jsem přednášet živě. Ale naštěstí dnešní doba nabízí i online řešení, a tak jsem uspořádala workshop pro klavírní pedagogy online.

Na workshopu Hudební a technický rozvoj dětí adresuji rozvíjení hudebnosti i technických dovedností žáka a sdílím postup, který se mi osvědčil ve výuce, a který považuji za optimální pro budování klavírní techniky.

Na workshopu se zaměřuji na vhodné metodické postupy v elementárním klavírním vyučování dětí 5-7 let, jako je:

  • optimální postup budování klavírní techniky
  • rozvoj dětské hudebnosti
  • vhodné notové materiály a klavírní školy pro elementární výuku dětí

Pokud budete mít zájem a chuť, workshop můžete absolvovat i ze záznamu, stačí přejít na tuto stránku.

E-book Pohádkové čtení not pro malé klavíristy

Čtení not je jedním z těch úplně nejčastějších problémů v počátečním klavírním vyučování. Sama jsem učila desítky dětí a většina z nich nejvíce bojovala vždycky právě se čtením not.

Metodiku výuky čtení not mám zpracovanou už mnoho let v rámci e-booku Pohádkové čtení not, nicméně pro Klavírní školu jsem se rozhodla pro trochu jiný postup. Ráda bych na tomto místě ukázala, v čem se postupy liší a jak se mohou skvěle vzájemně doplňovat.

Ohledně výuky čtení not jsem hledala efektivní řešení pro své žáky a nakonec jsem se rozhodla vytvořit vlastní výukový materiál Pohádkové čtení not pro malé klavíristy, ve kterém jdu na čtení not pohádkově, skrze bohatá metaforická přirovnání, napínavý příběh, mnoho mimohudebních představ a pomůcek, a spoustu interaktivních úkolů, které dětem pomohou si noty v houslovém a basovém klíči opravdu osvojit.

Postup výuky čtení not v e-booku je jiný, než ten, který jsem zvolila pro svou Klavírní školu

V Klavírní škole učím děti číst v obou klíčích, houslovém i basovém, zároveň, tak, jak to požaduje moderní klavírní metodika.Klavírní škole totiž počítám s tím, že hodinu klavíru povede učitel, a ten dítěti vše vysvětlí a pomůže mu čtení not pochopit.

Zároveň jsem si nepřála, aby moje Pohádkové čtení not a Klavírní škola řešily tuto problematiku úplně totožně a vzájemně si konkurovaly, ponechala jsem oběma materiálům svou vlastní osobitost tak, aby se mohly vzájemně skvěle doplňovat a podporovat.

E-book Pohádkové čtení not je samostatný materiál, který řeší opravdu výhradně čtení not u klavíru, a je primárně určený pro děti na doma. Starší děti ho zvládnout vypracovat samostatně, menší děti s podporou rodičů.

Tempo výuky čtení not v e-booku oproti Klavírní škole je pozvolnější a méně pragmatické – ve škole jdu rovnou k věci, čteme rovnou v obou klíčích zároveň, kdežto v e-booku je prostor pro pohádku, příběh, vyprávění, vybarvování omalovánek a postupnější, celkově pomalejší tempo výuky, které zahrnuje i dočasné oddělení čtení not v houslovém a basovém klíči tak, aby se děti necítily přetížené.

Z praxe z hodin klavíru totiž vím, že některé děti opravdu potřebují dlouhý čas a prostor na to, aby pochopily princip čtení not, a dočasné rozdělení pozornosti na každý klíč samostatně jim může práci velmi ulehčit.

Metodický postup v e-booku Pohádkové čtení not pomohl už více než 1.700 dětem doma i v hudebních školách.

A pokud chcete, může pomoct i vašim dětem nebo žákům.

4. Jakou strukturu má Klavírní škola pro děti

Od počátku jsem věděla, že moje Klavírní škola bude nejen výukovým materiálem pro děti, ale chtěla jsem, aby také obsahovala metodický návod pro učitele.

V rámci textu pro učitele totiž mám prostor vysvětlit, proč jednotlivé kroky výuky na sebe navazují v uvedeném pořadí, jak pracovat s cvičeními pro děti nebo jaký je přínos konkrétních cvičení a skladeb.

V metodických poznámkách jsem měla prostor vypíchnout v textu hlavní hodnoty toho, na co by se mělo ve výuce dbát, jako třeba:

  • vytváření jasné hudební představy od počátku práce na jakékoli skladbičce nebo písničce
  • hra vahou celé dětské paže v součinnosti od ramene až ke konečku prstu, díky čemuž děti vytvoří na nástroji krásný nosný a zpěvný tón
  • rozvíjení rytmického, harmonického a melodického cítění na podkladě české lidové hudebnosti
  • a samozřejmě celá řada dalších důležitých principů ve výuce dětí

A tak je Škola rozdělena do 4 velkých kapitol, které na sebe logicky navazují a vedou malého pianistu za ruku po jeho klavírní cestě od počátků až ke krásnému sólovému repertoáru.

První kapitola se věnuje HŘE PODLE SLUCHU.

Celá tato část je rozdělena na dvě strany. Levá strana Školy je určena pro učitele – jsou v ní veškeré metodické poznámky, noty na skladbičky, doprovody učitelů při tří nebo čtyřruční hře společně s dítětem apod.

Pravá strana je určena pro dítě. Na ní se nachází nádherné, moderní a veselé barevné ilustrace. Děti mají připravené úkoly, obrázky klaviatury, doprovodné obrázky ladící k textům písniček a říkadel tak, aby probouzely a podněcovaly jejich fantazii.

Celou první kapitolu se děti učí hrát podle sluchu a je kladen důraz na:

  • bezproblémové zvládnutí orientace na celé klaviatuře
  • hře na bílých i černých klávesách s postupným zapojením všech pěti prstů
  • vybudování klavírní techniky od velkých pohybů celých paží po drobné pohyby prstů
  • postupné zvládnutí všech hlavních klavírních úhozů
  • rozvíjení muzikality, harmonického i melodického cítění
  • rozvíjení sluchu a hudební paměti
  • vyvážený a bohatý hudební a technický rozvoj pianistických dovedností dítěte, aby mohlo v další kapitole plynule přejít ke hře z not

Ukázka skladbičky Hra na černých klávesách

V rámci práce s různými klavírními školami mám své vlastní oblíbené kusy, které dětem ráda zadávám na začátku výuky hry na klavír. Ráda ve výuce kombinuji různé klavírní školy, protože pak děti mají přístup k pestrému repertoáru, který pozitivně ovlivňuje jejich hudební představu i interpretační dovednosti.

Jednou z mých oblíbených skladbiček je Hra s pěstičkou z Evropské klavírní školy F. Emontze. Děti ji milují, výborně rozvíjí rytmické cítění, hraje se s veselým doprovodem učitele, takže pozitivně ovlivňuje i vnímání metra a pulzace, a také je se skoro celá na černých klávesách.

Od začátku jsem věděla, že něco takového chci mít i ve své Klavírní škole

A tak vznikla veselá skladbička Hra na černých klávesách, která obsahuje i moderní prvky společného ťukání do klavíru a tleskání.

V ukázce vám ji hrajeme společně s mým kolegou z mé pražské klavírní školy Piano School Prague Glebem Korotkiy. Gleb mi pomohl natočit audionahrávky těch skladeb, které jsou ve Škole určené pro tří nebo čtyřruční společnou hru, a užili jsme si při natáčení opravdu hodně legrace.

Audionahrávky všech stěžejních cvičení a skladeb z Klavírní školy budete mít k dispozici při vydání Školy na samostatné bonusové webové stránce, abyste měli možnost si je přehrát při vybírání repertoáru nebo je přehrát dětem, až se skladby budete učit v hodinách

Druhá kapitola se věnuje HŘE PODLE NOT.

Ke hře podle not přistupuji ve výuce až tehdy, kdy je dítě dostatečně a rovnoměrně rozvinuté jak po hudební, tak po technické stránce hry. Zní to hodně odborně, ale v praxi to znamená, že nezačínám s dětmi hrát z not, dokud si nejsem jistá, že to, že jim před oči dám notový text, nezpůsobí, že se sluchově úplně odpojí od své hry a začnou hrát na klavír očima a slabikovat noty podle jejich písmenných názvů.

Hra podle not je ve výuce začátečníků, a to zejména dětí, nesmírně náročným prvkem, a také prvkem, který zapojuje nejvíce ze všeho zrak. Při čtení not se však nesmí stát, že se děti přestanou poslouchat.

Noty jsou zápisem znějící hudby, proto je důležité, aby děti neztratily pocit, že pořád hrají na klavír a tvoří hudbu, jen jsme tu hudbu začali zapisovat do notové osnovy a učit se, jaké nám to nabízí další možnosti rozvoje.

Proto je třeba začít hru z not zapojovat do hodin klavíru postupně, pozvolna. To jsem samozřejmě připravila dětem krok po kroku právě v této kapitole Školy.

Kromě zvládnutí orientace v notové osnově se v této kapitole s dětmi podíváme také na základy polyfonní hry nebo improvizaci doprovodu lidových písní a vánočních koled. Na děti tu čeká spousta krásných skladeb a hravých cvičení pro další rozvíjení techniky hry, jejich hudebnosti, potřebných znalostí z hudební teorie i interpretačních dovedností.

Druhá kapitola už není rozdělena na stránku pro učitele a děti, díky tomu, že už začínáme hrát z not, hrajeme vše společně. Metodické poznámky pro učitele tu sice jsou, ale zaberou vždy jen kousek potřebného místa na stránce.

Třetí kapitola se věnuje PRAKTICKÝM CVIČENÍM KE HŘE Z NOT.

To, co mi v mnoha klavírních školách chybí, a co mě neuspokojilo zpracováním ani v materiálech, které jsou k tomu samostatně věnované, je systematické a cílené získání praxe ve hře z not.

Protože vysvětlit dětem, jak funguje notová osnova, houslový a basový klíč, to je jedna věc.

Ale docílit toho, aby děti opravdu začaly plynule hrát z not, aby rychle a pohotově četly nejen výšku tónů, ale i jejich rytmus, a dokázaly si v notovém zápisu představit znějící melodii, dokázaly si udělat hmatovou představu na klaviatuře toho, co vidí zapsané v notách – to je úplně jiný level.

A k tomu, aby si děti propojily noty v osnově se zvukovou realizací na klaviatuře, nevede žádná zkratka. Vede tam cestička, na jejímž začátku visí veliký praporek s nápisem PRAXE.

A aby ta praxe byla pro děti příjemná, aby rychle cítily pokroky při hraní z not, pro tuto kapitolu Školy jsem připravila několik desítek krátkých cvičení určených k získání praxe ve hře z not, která jsou vystavěná podle předem promyšleného metodického plánu.

Základem je to, že děti nejprve čtou noty tak, že sice hrají oběma rukama, ale melodie si předávají z pravé do levé a učí se pohybovat se plynule mezi houslovým a basovým klíčem.

Jakmile toto zvládnou, čekají je různé pětiprstové polohy se zapojením bílých i černých kláves. Následuje hra různých dvojhmatů, aby si děti upevnily vizuálně i hmatově, jak vypadají v notách a hrají se na klaviatuře tercie, kvinty, sexty apod., nechybí nácvik čtení kvintakordu, a to jak hraného rozloženě, tak harmonicky, včetně jeho obratů.

Děti se učí číst celé akordy, celé melodie nebo více taktů najednou, jako ucelené rytmicko-melodické celky, které dávají hudební smysl. Učí se neslabikovat notový text tón po tónu, ale co nejrychleji v notách rozpoznat melodii nebo hudební princip, o který se při hraní z not mohou spolehlivě opřít.

Kdybych to přirovnala k tomu, jak se děti učí číst, učí se vnímat notový text po slabikách, a poté po celých slovech, nikoli po jednotlivých izolovaných písmenech.

Všechna cvičení na čtení not mají jedno společné – jsou to milé, snadno zapamatovatelné melodie, rytmicky přehledné, někdy jsem sáhla i po melodiích známých lidových písní nebo slavných hudebních tématech. Cvičení většinou nejsou dlouhá, takže nezaberou zbytečně moc času na hodině klavíru ani zadaná jako domácí úkol.

Čtvrtá kapitola se věnuje výběru vhodného REPERTOÁRU

V poslední kapitole školy na vás bude čekat spousta krásné klavírní hudby! Pro školu jsem zkomponovala řadu instruktivních skladeb v různých náladách, tóninách, a zaměřených na podporu rozvoje různých druhů techniky i práce se zvukem a úhozem.

Můj skladatelský styl je nejvíce ze všeho romantický. Znáte ho nejlépe asi z mé sbírky Klavírní bonboniéra.

Vycházím ráda z durových a mollových tónin, inspiruje mě dílo Beethovena, Chopina, Brahmse, tvořím s oblibou líbezné melodie, které se dobře pamatují, a vyloženě moderní espressivní hudební řeč mi není až tak blízká.

Protože jsem si přála vytvořit školu založenou na české hudebnosti, dostala jsem nápad oslovit další současné české skladatele, zda by pro mnou školy nenapsali nebo nevěnovali něco ze své instruktivní klavírní tvorby pro děti.

A tento nápad mi byl posvěcen ze strany nakladatelství a Eva Velická mi pomohla rozhodit sítě i mezi své kontakty mezi současnými českými skladateli, takže se nám podařilo získat pro školu opravdu krásné repertoárové kousky!

Pro Školu napsali či věnovali skladby současní čeští autoři jako Jakub Metelka, Miloš Orson Štědroň, Zdeňka Sajdlová, Zuzana Dřízalová, Stanislav Poslušný a další.

V repertoárové části Školy se tedy můžete těšit na pestrou nabídku krásných skladeb, které nabízejí mnoho kontrastů a podnětů pro rozvoj dětské interpretace.

Tak co, těšíte se na Klavírní školu pro děti? 🙂

Buďte první, kdo se o vydání Klavírní školy pro děti dozví!

Máte zájem o mou tištěnou Klavírní školu pro děti, která vyjde na jaře 2023 v nakladatelství Bärenreiter?

Klikněte na tlačítko níže a přidejte se na můj interní seznam zájemců o Klavírní školu pro děti!

Komentáře
Eva Lorenc