Jak vymýšlet prstoklady

Mnoho žáků se mě často ptá, jak je možné, že vždycky vím, kterým prstem začít hrát skladbu? Jak to mohu poznat tak rychle? A jak to, že dokážu jenom při pouhém pohledu do not vymyslet prstoklady? Jedna odpověď je, že na klavír hraji už přes 20 let a za tu dobu se to člověk prostě naučí…ale existuje i lepší odpověď, a tou je velmi jednoduchý návod, jak si můžete sami vytvořit prstoklady i vy. Pojďme se na to společně podívat!

Prstoklady se musí dodržovat.

To je moje oblíbená věta při vyučování. 😀

Dobře vymyšlený a dodržovaný prstoklad totiž respektuje přirozenost vaší ruky a vlastně ji vede po klávesách tam, kam potřebujete, aniž byste o tom museli nějak výrazně přemýšlet. Když takový prstoklad budete dodržovat, naučíte se skladbu daleko rychleji, protože budete hrát klávesy stále stejnými prsty.

Mnoho skladeb je také vybaveno prstoklady přímo od editorů, a v takových případech pak stačí, pokud je budete dodržovat…ale někdy dejte pozor, ani tam to není stoprocentní. Je potřeba si pořídit opravdu dobré a spolehlivé vydání not.

Já mám nejraději takové noty, ve kterých žádné prstoklady napsané nejsou a mohu si je od začátku vytvořit „na míru“ tak, aby to co nejlépe vyhovovalo přímo mojí ruce. Každý máme totiž úplně jinou ruku, jinak velkou, jinak pružnou, a tudíž prstoklad, který vyhovuje mně, může někomu jinému být nepříjemný a nedokázal by s ním stejnou skladbu vůbec zahrát.

Proto při vymýšlení prstokladů dávejte pozor na několik jednoduchých zásad.

1. Když čtete novou skladbu, nečtěte ji notu po notě. Dívejte se na ni jako na celek. Všímejte si, kam noty směřují, kterým směrem se pohybují a podle toho volte pořadí prstů. Někdy je potřeba podívat se třeba 3-4 takty dopředu, jestli vás tam někde nečeká nějaká černá klávesa nebo nečekaný hmat.

2. Pokud například nota začíná tónem H1 jako v našem případě, a pokračuje D2, E2, Fis2, G2, zvolte takový prstoklad, abyste z noty H1 dosáhli až na G2. Ideálně tedy začněte hrát palcem a postupujte po jednom prstu směrem nahoru.

příklad č.1

3. Pokud skladba začíná H1, pokračuje D2, ale pak se vrací na nějaký nižší tón, třeba na G1, zvolte na první notě třetí prst, abyste pohodlně dosáhli na obě strany.

příklad č.3

4. No a pokud skladba začíná například na G2 jako v našem příkladě, a následující noty sestupují dolů, bude nejlepší volbou pátý prst, tedy malíček.

příklad č.2
Tyto příklady všechny platí pro pravou ruku, ale úplně stejně by se daly aplikovat na levou ruku. Na těchto třech jednoduchých příkladech jsem vám chtěla ukázat to, že prstoklad se tvoří tak, aby respektoval směr, kterým se ve skladbě pohybují noty.

5. Využívejte co nejvíce přirozenou polohu ruky. To znamená, že hrajte vždy sousední klávesy sousedními prsty. Pokud máte ve skladbě postup v terciích (na klaviatuře hrajete klávesy „ob jedno“), používejte tak i prsty – tak jako přeskočíte klávesu, přeskočte i prst.

6. Pokud po cestě při hraní potkáte nějaké černé klávesy, snažte se, abyste je zahráli 2., 3., nebo 4. prstem a mohli tak pod nimi podložit palec. Pod černými klávesami se totiž palec podkládá velmi dobře.

Palec na černých – ano, nebo ne?

Ráda bych zde zmínila i historický názor, že na černých klávesách není dobré nebo dokonce přípustné hrát palcem.

To není pravda a už to dávno neplatí! Někdy se použití palce na černých klávesách nevyhnete. Například při hře akordů se palec na černých klávesách používá velmi často. Někde se mu nevyhnete ani v technických pasážích, Zde, pokud máte na výběr, zejména začátečníkům doporučuji při hraní technických pasáží jako jsou stupnice, různé běhy nebo rozložené akordy, pod černými klávesami spíš palec podkládat a používat na nich ostatní zmíněné prsty.

7. Hned, jak vymyslíte dobrý a pohodlný prstoklad, vezměte si tužku a napište si ho do not. Ušetříte si tím spoustu času do dalšího cvičení, protože jedině napsaný prstoklad získá definitivní formu. A hlavně, nebudete to muset znovu vymýšlet další den:-).

8. Pro správné tvoření prstokladů je potřeba si vybudovat správné návyky hraní na klavír. Ač to možná neradi uslyšíte a jsem si vědoma toho, že jsem v tomto možná trochu staromódní, nejlepší způsob, jak se naučit základním správným návykům hmatů a prstokladů při hraní na klavír, je hraní stupnic, akordů a rozkladů.

To jsou takové tři základní pilíře klavírní hry, a když je budete ovládat a budete je mít zautomatizované, vaše ruka začne automaticky sama od sebe volit ve skladbách takové prstoklady, které jsou správné a pohodlné.


Na stupnicích, akordech a rozkladech se rozehrávám se všemi svými žáky, ať už jsou to malé děti nebo pokročilí studenti. Upevňuje se jim tak naprostý základ klavírní hry, prsty se učí hrát jeden po druhém, střídat se na klávesách ve stupnicích a rozkladech, a nebo naopak stisknout najednou tři a více kláves v akordech. To jsou všechno základní dovednosti každého klavíristy.

Nemusíte přitom hrát kdovíjak složité stupnice s šesti křížky nebo béčky. Postačí Vám, když pro začátek ovládnete C dur a po ní ještě G dur a D dur, a z mollových stupnic třeba a moll, abyste to měli pestřejší a alespoň s nějakou tou černou klávesou. Kromě stupnic cvičte samozřejmě i akordy a rozklady.

Abyste si mohli hned vyzkoušet, jak jste na tom s tvořením a vymýšlením prstokladů, zde máte dvě hudební hádanky. Až budete u klavíru, zkuste si zahrát tyto dva příklady a napsat si k nim samostatně prstoklady. První z nich je lidová píseň Ej, lásko a druhý, o něco těžší příklad, je začátek Beethovenovy Elišky.

prstoklady do článku

Až budete mít příklady vymyšlené, napište mi svůj výsledek buď na mail eva@evasuchankova.cz, nebo do komentářů! Prstoklady vám zkontroluji a případně pomohu navrhnout lepší řešení. Nebojte se mi napsat! 🙂 Jsem na vaše návrhy zvědavá!

Tip pro vás: Líbil se vám tento článek a hraní na klavír vás zajímá? 🙂 Ráda vám budu emailem pravidelně posílat klavírní inspiraci z mého webu.

Chci pravidelnou dávku inspirace!

Doufám, že vám tento článek pomohl hodit alespoň trochu světla na problematiku vymýšlení a tvoření prstokladů!

Přeji vám mnoho úspěchu při hraní na klavír! 🙂

Komentáře
Eva Lorenc