Jak připravit online koncert

Blíží se závěr tohoto neobvyklého školního roku a pro nás klavírní pedagogy se s tím často pojí závěrečná vystoupení našich žáků. Někde jsou to třídní koncerty, někde postupové zkoušky, jinde závěrečný recitál žáků.

V mé klavírní škole Piano School Prague se kloníme k té třetí variantě. Já totiž nemám ráda, když se u dětí hodnotí jejich hudební výkon známkami a rozdělují se tak na ty „lepší“ a ty „horší“. Známka samotná totiž možná vypovídá „něco“ o úrovni hry (asi musí, jinak by se neznámkovalo), ale nic o tom, zda dítě hraní na klavír baví, jaký k němu má vztah, jakou hudbu má rádo. Myslím si, že slovní hodnocení v rámci toho, co se třeba zda daný školní rok podařilo velmi zlepšit a na čem by mělo dítě naopak ještě pracovat je konstruktivnější… 😉 (to jsem si sem zase nacpala svoje vize o vyučování. 😉 ).

Vždy na konci školního roku tedy pořádáme velký recitál (který už jsme kvůli vzrůstající kapacitě našich žáků museli rozdělit na dva recitály 😀 ). Na něm naši žáci předvedou, co všechno se za uplynulý školní rok naučili.

No ale letos je to samozřejmě všechno JINAK!

Vzhledem k situaci jsme se letošní závěrečný koncert rozhodli uspořádat online. Díky zkušenostem z mých online kurzů, které vždy zakončujeme slavnostním online koncertem, jsem nemusela dlouho váhat nad touto formou. Přeci jen je to ale v mé klavírní škole trochu jiné, než v mých online kurzech.

Do online koncertů v mých online kurzech studenti zašlou své nejvíce vypilované a zkonzultované nahrávky skladeb s repertoárem, a my z obdržených videí potom sestavíme koncert. Už jich máme na YouTube celou plejádu, protože jen běhů kurzu pro začátečníky už proběhlo osm.

Můžete se podívat a inspirovat, jak takový koncert sestavený ze zaslaných videí ve finále vypadá. Tady sdílím ten nejnovější, který jsme pořádali na závěr 8. běhu kurzu v květnu 2020 (já jsem na něm s bříškem na konci i zahrála 🙂 ).

1. Nechte si od žáků poslat videa, která natočí doma

První možností, jak tedy získat podklady pro online koncert, je nechat si zaslat nahrávky vašich žáků, které natočí doma. Tuto možnost jsme pro online koncert naší klavírní školy využili u těch našich studentů, kteří do konce tohoto školního roku pokračují ve výuce online. Dále nám zaslali pořízené nahrávky také naši lektoři přímo z živých lekcí u těch žáků, kteří se nemohli zúčastnit našich natáčecích dnů – o tom více níže. 😉

Při domácím natáčení jsme dali rodičům dětí tyto instrukce:

  • aby děti měly na sobě koncertní oblečení, jako kdyby hrály na živém koncertě 🙂
  • aby natáčeli videa na šířku – formát klasického videa je vždy lepší točit na šířku
  • děti mohly natáčet libovolný počet pokusů, vybralo se pak to nejlepší
  • výsledná videa nám zasílali na školní email přes www.uschovna.cz – různé sociální sítě totiž mají tendenci kvalitu videí snižovat

Musí být výsledné nahrávky bez chyb?

Ani u online koncertu není podmínka, že musí skladby být zahrané úplně bez chyby, na živém koncertě to také tak není a překlepy nebo drobná zaškobrtnutí jsou přirozenou součástí živého výkonu dětí. I když všichni usilujeme o co nejlepší interpretaci, a o co nejméně chyb, jsme pořád jenom lidé a ne roboti.

V případě, že žák udělá chybu, je hlavně důležité nepřestat hrát a umět na vzniklou situaci rychle a flexibilně reagovat, pokračovat v interpretaci a snažit se především o přesvědčivé vyjádření hudebního obsahu hrané skladby.

Pokud by natáčení nahrávek trvalo příliš mnoho pokusů, může dojít k určitému psychickému vyčerpání, rozladěnosti, člověk se u klavíru začne vztekat a pak stejně už nic pořádného nenatočí. Lepší je raději nechat v nahrávce nějaký ten kaz, než točit padesát pokusů a úplně si zkazit den. 😉

Na co natáčet domácí videa?

Nejlépe na chytrý telefon. Dnešní telefony jsou vybavené už velmi dobrými kamerami na video, zvuk sice není úplně perfektní, ale v případě zaslaných videonahrávek nejde o to mít všechno profesionální, dokonalé jako z nahrávacího studia.

Jde hlavně o to umožnit žákům, aby mohli předvést na koncertě to, co se pilně naučili během doby, kdy jsme měli uzavřenou školu a výuka probíhala pouze online. Jde o to dát jim motivaci doladit svůj repertoár, mít příležitost vystoupit, udělat radost jim i jejich rodinám a blízkým koncertem, který budou moci sdílet online.

Pokud nemáte chytrý telefon, ale třeba jen videokameru, neřešte to a točte na to, co máte doma k dispozici. 🙂

2. Natáčecí dny s profesionální technikou

Natáčecí dny – takhle jsme pojmenovali akci, kterou jsme pro naše studenty uspořádali poslední květnový víkend. Přivezli jsme s manželem Štěpánem do naší klavírní školy naši natáčecí techniku, kterou jsme postupně pořídili během těch skoro 4 let, kdy tvořím tento online projekt, a na kterou natáčíme moje online kurzy a videa na YouTube.

Umístili jsme techniku do naší zatím nejprostornější klavírní třídy. Máme tam bohužel křídlo otočené tak, že se musí točit zleva, což bylo trochu problematické u čtyřruček (zejména, pokud jsem sekund hrála já s těhotným bříškem a žáček vedle mě nebyl skoro vidět 😀 ) a ne tradičně zprava jako na koncertě, ale co. Jak jsem psala výše, člověk musí operovat s tím, co má aktuálně k dispozici. Až budeme mít hotový koncertní sál, budeme točit tam!

Aneb jak říká Dušek – dělejme věci tak, jak nejlépe v danou chvíli dovedeme. 😉

Naše technika na natáčecí dny obsahovala:

  1. stativy – i kdybyste měli jen jeden stativ, na který připevníte kameru/telefon, abyste měli stabilní obraz, tak pokud točíte videa na pravidelnější bázi, tak je to první a nejlepší investice. Stativy jsme použili na telefon, mikrofon a na světlo.
  2. iPhone X – do něj jsme fakt zainvestovali, protože má vynikající videokameru, která se dá nastavit na natáčení doslova v rozlišení filmového formátu. My nejčastěji točíme na Full HD v rozlišení 1920×1080. Taky jsme pořídili telefon s opravdu velkou pamětí, protože některá moje videa v online kurzech mají i hodinu a my potřebujeme, aby se nám to všechno vešlo. My ale točíme hodně, takže pro nás tento parametr hraje roli, pro vás třeba vůbec není potřeba ani takový telefon, ani taková paměť. 😉
  3. světla – tzv. daylight – pokud chcete, aby na výsledném videu nebyly zbytečné stíny, aby působilo jako natočené za příjemného denního světla, daylight vám zajistí velmi profesionální vzhled videa. Ze začátku jsme měli jen jeden, úplně obyčejný, levný, s deštníčkem, který už je celý takový pomačkaný, později jsme přikoupili ještě druhé LED světlo, které jsme koupili v obchodě Megapixel. Štěpán jako zájmový fotograf totiž říká, že dvě světla rozptýlí stíny ještě lépe, než jedno.
  4. mikrofon – na natáčecí dny jsme použili jen jeden, ZOOM H4N, který snímal přímo zvuk klavíru ze strun. Je to vynikající mikrofon pro natáčení klasických hudebních nástrojů a investovali jsme do něj poměrně brzy poté, co jsme začali točit videa v mém online projektu.

Pro ilustraci, takhle nějak to u nás doma vypadá, když něco točíme. Tady jsme výjimečně netočili u klavíru, ale na stole, kde jsem představovala materiál pro děti na výuku elementárního rytmu Rytmické vláčky. Fotce vévodí daylight, stativ, na který dáváme telefon, úplně vpravo dole je vidět i mikrofon ZOOM H4N. Ten batoh slouží k zatížení stativu, aby se nepřevrátil. 😉

Doma toho máme ještě o něco více, kdyby vás to zajímalo, tak napište. 😉

Jak probíhalo natáčení s profesionální technikou v naší škole?

  • Nechala jsem s předstihem naladit klavír! 😀
  • Měli jsme na každého studenta vyhrazeno cca 20 minut času.
  • Všichni měli na sobě koncertní oblečení, aby to působilo co nejvíce jako na živém koncertě.
  • Pokusů bylo dostatek, vybíral se nejlepší povedený, ale snažili jsme se zachovat atmosféru, jako na živém koncertě. Prostě když se sem tam něco nepovedlo, tak jsme to tam nechali, nic se nevystříhává. Zároveň jsem pak z těch více pokusů vždy vybírala pro finální verzi ten, který byl nejvíce zdařilý po hudební stránce.
  • Při natáčení si vždycky kontrolujte dopředu i v průběhu, jestli máte všude nabité baterky!!!
  • Před tím, než začal student hrát, alespoň 2 vteřiny měl za úkol koukat rovně před sebe, a to stejné udělat i poté, co skladbu dohraje.

Děti, ale i dospělí studenti, se mají ihned po dohrání tendenci otočit na svého učitele s tázavým pohledem „tak co? bylo to dobré?“ 🙂 Jenže ty dvě vteřinky jsou potřeba k tomu, aby před i za videem bylo trošinku času na to, abychom to stihli hezky oříznout.

TIP z praxe: Než začnete natáčet, je fajn mít ruce chvíli na klíně, rozmyslet si začátek skladby a pak teprve začít hrát. Po dohrání skladby opět uklidit ruce na klín. To je přesně ten čas, který stačí k tomu, aby se na výsledné nahrávce hezky ořízl začátek i konec, a to jak vizuálně, tak zvukově.

Z natáčecích dnů jsem vytvořila studentů taková tabla na památku.


 

Celá akce byla neskutečně super!

U nás v klavírní škole se natáčení zúčastnilo celkem 16 studentů, z čehož nejmenšímu bylo 5 let, a kromě dětí se zúčastnilo i několik našich dospělých studentů. Všichni byli krásně oblečení, panovala tam úplně taková slavnostní atmosféra. Všichni to vzali velmi vážně, zodpovědně, připravili se nejlépe, jak dovedli a mnozí dokonce byli i sympaticky nervózní, jako před koncertem.

Studenti se rozehrávali v jedné třídě, pak přišli natáčet. Štěpán po celou dobu kontrolovat techniku a každého žáka točit na samostatnou stopu. Děti jsme motivovali k tomu, aby hrály zpaměti stejně, jako na našich živých koncertech. Naše dospělé studenty jsme nechali zvolit si hru zpaměti nebo s oporou not dle toho, jak se na to sami cítili.

Natáčecí dny měly rozhodně úspěch. Jsem ráda, že jsme tento projekt pro naše studenty vymysleli a budeme ho určitě v budoucnu opakovat!

Takhle vypadá výsledný online koncert mé klavírní školy, který měl premiéru 14.6.2020. 

3. Jak sestříhat výsledný online koncert

Tohle je finální část celého procesu. A zároveň ta, která je časově zdaleka nejnáročnější.

Popíšu vám, jakým způsobem probíhá sestřih u nás. Pokud takové možnosti, zkušenosti, nebo šikovného manžela jako já nemáte, najděte si ve vašem okolí někoho, kdo vám s tím pomůže. Existují i programy nebo aplikace na střih videí, které jsou zdarma, intuitivní, dám vám k tomu níže nějaké tipy.

Jak stříháme finální podobu online koncertu?

O sestřih se u nás stará Štěpán, moje role spočívá v přípravě programu online koncertu. Online koncert Piano School Prague má 32 účinkujících! 16 z nich natáčelo profesionálně s námi ve škole, dalších 16 zaslalo nahrávky pořízené buď doma nebo s lektory ve výuce.

Celý proces se dá rozdělit do dvou fází:

1. Přípravná fáze programu koncertu – já:

  • seřadit výkony žáků dle úrovně a věku – rozhodla jsem se neřešit, kdo točil doma a kdo ve škole, a seřadila jsem studenty tak, jako to děláme na našich živých koncertech – zhruba podle věku a úrovně. První část koncertu jsou to děti a mladiství žáci, naše dospělé studenty jsem zařadila na závěr a opět je seřadila zhruba podle aktuální úrovně jejich hry.
  • vytvořit kompletní program koncertu – v počítači jsem zvlášť vytvořila složku pro každého studenta obsahující jméno, příjmení a repertoár + nahrávku (v případě profi natáčení video + audio)
  • každého žáka si kompletně poslechnout a vybrat z mnoha pokusů natáčení to nejlepší
  • přesně zaznamenat minuty a vteřiny odkud pokud se nahrávka použije

Zabralo mi to 3 dny. Jednodušší výběr samozřejmě je u nahrávek, které vám žáci zašlou z domovů, protože tam máte skladby již „předpřipravené“.

U záběrů z natáčecích dnů jsem musela opravdu poslechnout v plné délce každý výkon, i když se jedna skladba točila třeba na 3 nebo na 5 pokusů a vybrat tu nejlepší verzi, a zároveň v daném videu přesně označit pro Štěpána minutáž, odkdy dokdy se daná verze skladby použije.

2. Stříhací fáze – Štěpán:

  • programy ke střihu videí – Štěpán má zakoupeno členství v Adobe Creative Cloud – používá ke stříhání videí a úpravu zvuku aplikace Adobe Premiere Pro a Adobe Audition (pokud by vás zajímalo, jak se v tom pracuje, tak musí napsat článek Štěpán. Já nemám tušení…. 😀 )
  • úprava vzhledu videa – Štěpán je v těchto programech samouk, umí zkrášlit vizuální stránku videa – upraví barvičky, přidá nějaký pěkný filtr apod.
  • úprava zvuku – snaží se vyvážit zaslané nahrávky tak, aby posluchač nemusel neustále měnit hlasitost při sledování online koncertu. Nahrávky, které pořizujeme na naši techniku jsou vyvážené, ale u nahrávek zaslaných z domova se často stane, že jsou buď moc nahlas, nebo moc potichu apod.
  • odstranění nežádoucích hluků – Štěpán umí odstranit do jisté míry šumy na pozadí nebo náhlé zvuky, jako pípnutí mobilního telefonu, štěkot psa, který proběhne pod klavírem, zpěv papoušků, tikot hodin – to se týká nahrávek, které nám studenti posílají z domova. Nejde odstranit všechno ani stoprocentně, ale něco s tím vždycky provede tak, že to při poslechu čísel skoro nezaregistrujete.
  • opatření každého účinkujícího titulky se jménem a jejich programem (toto není povinné, ale na koncertě, kde máte 32 čísel, je to vhodné pro lepší orientaci diváků)
  • přidání přechodů mezi jednotlivými čísly – nejčastěji používá „dip to black“
  • finalizace – export videa, kontrola a nahrání na Youtube

Co je ještě dobré z hlediska online koncertu zvážit

Na začátek online koncertu dáváme zpravidla mluvené slovo, kde chvíli povídám a uvítám posluchače. Je to příjemnější pro diváky a působí to jako na živém koncertě.

Na konec koncertu je vhodné dát nějaké poděkování, třeba poděkování lektorům, kteří připravili žáky na online koncert, nebo informaci o tom, kdo se na tvorbě koncertu podílel apod. Stačí to sdělit formou textu, nemusí to být další video.

Na závěr online koncertu přidat potlesk. Potlesk se dá stáhnout zdarma na internetu jako audio a může být součástí závěrečné obrazovky s poděkováním – toto opět není nutné, ale dodává to online koncertu prvek živého zážitku.

4. Co dělat, když neumím stříhat videa!

A teď už si určitě říkáte, nojo. Jenže Eva má za sebou 4 roky zkušeností s tvořením online projektu, kompletní nahrávací techniku a navíc manžela-supermana, který umí obstarat všechny technikálie! Zaprvé to není fér a zadruhé, já něco takového v životě nedám dohromady!

Je jasné, že učitel/ka klavíru automaticky nebude umět stříhat videa v profesionálním programu, jako to dělá můj Štěpán! Já to taky neumím. 😀

Ale mám tady pro vás několik tipů, jak bych si poradila sama!

  • najděte někoho ve vašem okolí, kdo to, co neumíte vy, umí. Nemáte v týmu vašich kolegů, přátel nebo vašem okolí někoho, kdo umí v Adobe Premiere nebo podobném programu na střih videí? Třeba je to jen otázka toho se zeptat!
  • zkuste stáhnout nějakou aplikaci buď do mobilu nebo na počítači, která umí stříhat videa – tady vám dám konkrétní tipy:

mobil:

Používám appku CutStory na tvorbu videí, která zveřejňuji na své FB stránce Procházka světem klavíru

  • všechno se dělá přímo na mobilu
  • umí to seřadit několik videí za sebe a vyexportovat z nich jedno dlouhé
  • je možné do videa přidávat texty, smajlíky, šipky, upravit formát videa na požadovaný rozměr, video oříznout
  • mám iPhone, ale určitě podobná nebo úplně stejná aplikace existuje i na Androidy
  • po exportu videa, pokud použijete jejich neplacenou verzi, vám zůstane v levém dolním rohu jejich logo (no a co)

počítač:

Existuje aplikace Camtasia studio – sama v ní nepracuji, ale vím od známých, že umí stříhat videa velmi intuitivně – zvládnout to prý i děti!

  • je to aplikace, která má verzi zdarma (myslím, že na měsíc)
  • je to profi aplikace na stříhání videí a umí všechno to základní co potřebujete – video oříznout, seřadit více videí za sebe, přidat text apod.

Nechcete stříhat vůbec? Ještě můžete udělat YouTube playlist!

  • pokud nemáte na YouTube vlastní kanál, tak se jednoduše zaregistrujte
  • stříhat nemusíte, pokud si chcete ušetřit čas (a nervy)
  • nahrajte všechna videa vašich žáků na YouTube a pojmenujte je dle programu koncertu – jméno žáka + repertoár
  • z nahraných videí vytvořte na YouTube Playlist, ve kterém nastavte, aby se videa přehrávala automaticky jedno za druhým
  • zkopírujte a sdílejte odkaz na celý playlist s vašimi posluchači

5. Jak a kde online koncert zveřejnit

Nejlépe na YouTube. Pokud ještě nemáte vlastní kanál, je velmi jednoduché si ho založit. Je to opravdu nejjednodušší cesta ke sdílení vašeho online koncertu.

Jak zveřejnit online koncert na YouTube?

  • Ujistěte se, že máte od účinkujících nebo v případě dětí od rodičů souhlas se zveřejněním videa dle pravidel GPDR
  • Opatřete nahrané video názvem vašeho koncertu
  • Do popisu videa vložte připravený očíslovaný koncertní program
  • U každého koncertního čísla můžete zadat přesně časové rozmezí, kde se ve videu na YouTube přehraje. Např. 3. číslo bude začínat v minutě 01:20. Jakmile zadáte do textu na YouTube takovýto časový údaj, automaticky se z něj stane odkaz, a posluchači si tak mohou klikat na časy a pouštět si vystoupení, která je zajímají – například pokud si rodiče budou chtít poslechnout své děti, které hrají někde uprostřed koncertu, je to pro ně velké a příjemné zjednodušení (ano, zabere mi to zase plno času, ale stojí to za to to tahle dotáhnout!)
  • Video nastavte jako veřejnou premiéru – pokud to uděláte, koncert se zveřejní ve vámi přesně daný den a čas!
  • Zkopírujte URL videa odkaz a rozešlete ho vašim posluchačům. Při kliknutí na něj se na video dostanou a pokud ho máte nastavené jako premiéru, všem se spustí přesně ve stejnou dobu

Máte/me hotovo!

Pokud jste se rozhodli uspořádat letošní závěrečný koncert vašich žáků online, věřím, že tento článek vám může poskytnout vodítko, jak na to teď nebo i do budoucna.

Pokud jste našli inspiraci a článek se vám líbil, budu moc ráda, když mu dáte LIKE a budete ho sdílet dál. Napsat ho mi dalo docela dost práce. 😉

Budu samozřejmě také moc ráda, pokud se registrujete k odběru mých emailů a podpoříte můj online projekt Procházka světem klavíru. Stačí kliknout na to pěkné červené tlačítko níže. 😉

Tip pro vás: Líbil se vám tento článek a hraní na klavír vás zajímá? 🙂 Ráda vám budu emailem pravidelně posílat klavírní inspiraci z mého webu.

Chci od Evy dostávat emaily!

Mějte se krásně a zase někdy příště v dalším článku na viděnou! 🙂

 

Komentáře
Eva Lorenc