Online výuka hry na klavír – jak na to, tipy a zkušenosti

(průměrná doba čtení 08:45 min)

Krize okolo koronaviru se dotkla všech zemí na světě. Ve výuce hry na klavír bylo nutné se doslova ze dne na den přeorientovat kompletně na online svět a začít vyučovat hru na klavír distančně, online.

Ještě před pár lety, když jsem poprvé otevírala svůj online kurz hry na klavír pro dospělé začátečníky, byla jsem minimálně u nás v Čechách jednou z mála, kdo se této sféře začal věnovat. A kdyby nebylo současné krize, možná by to tak zůstalo i nadále, a klavírní online svět by zůstal takovou tajemnou komnatou nejen pro mnoho studentů, ale také pro jejich učitele.

Nicméně život před nás klade nejrůznější výzvy a překážky, a my musíme chtě nechtě jít dál a prostě najít cestu i v nečekané situaci. Stejně jako voda, která si vždycky nakonec najde skulinku, kudy by mohla téci dál, když se jí v cestě objeví překážka.

Ráda bych vám v tomto článku předala svoje zkušenosti s online výukou hry na klavír, inspirovala vás, jak se dá uchopit, jaká v ní lze nalézt pozitiva, podělila se s vámi o svoje zkušenosti. Protože aktuálně budeme muset ještě nějakou dobu vyučovat hru na klavír online, a kdo ví, co život přinese, nové zkušenosti se nám mohou ještě v budoucnu hodit. 😉

Nevýhody, ale i výhody distanční výuky

Online výuka klavírní hry má zcela jasně daná omezení – chybí fyzický kontakt učitele a žáka. Učitel nemůže opravit špatné postavení ruky, ukázat, jak správně použít váhu paže, upravovat vše dotekem a přenosem vlastních pohybů rukou na klaviatuře svým žákům.

Zároveň trpí i kvalita zvuku – taková výuka přes média jako je např. Skype apod. se prostě nemůže nikdy vyrovnat zvukovým vjemům, které žák získává přímo u klavíru, kdy mu učitel může vše zahrát, ukázat požadovanou barvu zvuku, dynamiku, náladu.

Proto i já, která se věnuji aktivně online výuce již od roku 2016, vždycky a všude říkám, že prostě online výuka hry na klavír nemůže nikdy plnohodnotně nahradit živou výuku. Může ji ale velmi zajímavým a přínosným způsobem doplnit.

Jaké má online výuka tedy výhody? Jsou vůbec nějaké?

Jsou, a je jich poměrně hodně. 🙂 Pojďme se ale nejprve podívat na to, jakou formou se vlastně dá online výuka hry na klavír provozovat. Jsou dvě takové hlavní možnosti.

1. Výuka přes Skype (WhatsApp, Google Hangouts, ZOOM a podobná média)

Výuka přes Skype probíhá tak, že se lektor se studentem připojí ve stejnou dobu dle předem dohodnutého času lekce přes Skype anebo podobné médium (budu dál psát pouze Skype, ať to máme jednodušší 🙂 ) a lekce proběhne živě, ale na dálku online.

Výhodou je určitě to, že se dá velmi dobře zajistit přesněji délka lekce a učitel se tak žákovi může intenzívně věnovat např. standardních 45 min, takže pocitově pro učitele a žáka je tam výměna vzájemné energie téměř dokonale stejná, jako na živé lekci.

Navíc se s žáky vidíme a slyšíme, což pomáhá udržovat a dále utužovat nás vzájemný vztah. Baví mě přinášet žákům nejen kvalitní výuku hry na klavír, ale také pozitivní zážitek z celé lekce, a udržovat a budovat dále důvěru v to, že jsem tady pro ně i v takové náročné situaci, a že to společně prostě zvládneme i za bojových podmínek.

Podmínkou lekcí přes Skype je dostatečně stabilní internetové připojení na obou stranách.

Pokud by spojení každou chvíli vypadávalo, zamrzalo, nebo by se neustále předcházel zvuk před obrazem, není to pro průběh lekce příjemné a vhodnější by v takové situaci byla možnost dvě, o které si budeme povídat za chvilku. 😉

Další výhodou při výuce přes Skype je to, že učitel může žáka kdykoli přerušit, opravit, co je třeba, předehrát požadovanou pasáž a práce tak probíhá velmi interaktivně. Co považuji za velkou výhodu, a to jak pro sebe tak pro mé žáky, je fakt, že jim nemohu pomáhat s orientací v notovém textu. Pokud učíte děti a jste podobně jako já ochotní jim prostě pomáhat úplně maximálně, určitě jim v notách ukazujete, odkud mají začít hrát, kroužkujete jim v notách špatně provedené prstoklady, zapomenuté předznamenání nebo pomlky, dopisujete do not připomínky a podobně.

Toto při Skypování není možné. Děti si musí samy dokázat v notách vyhledat, kde mají něco opravit, a pokud se nejedná o vyloženě malé děti (učím přes Skype i 4letého žáčka!), které potřebují asistenci maminky, najednou si naši žáci musí umět poradit sami a daleko lépe se zorientovat v notovém textu. Musí sami spočítat, na kterém řádku, ve kterém taktu, na které době mají něco opravit, sami si napsat prstoklady a poznámky do not.

Lekce přes Skype začaly v polovině března 2020 a trvají tak už měsíc. Přiznám se, že jsem nikdy dříve s online výukou přes Skype neměla zkušenosti, takže i pro mě v tomto byla nastalá situace vlastně zcela nová a musela jsem se naučit s ní pracovat.

Lekci od lekce ale vidím, jak se moji žáci lépe a lépe orientují v notovém textu. Pojmy jako takt, těžká doba, ligatura, tenuto, dynamická znaménka, tempová označení, prima a seconda volty – najednou to všechno musí opravdu živě vnímat a pracovat s notovým textem samostatněji.

Sama si z toho beru ponaučení, že nemusím nutně úplně všechno v budoucnu na živých lekcích žákům tak pečlivě ukazovat a zapisovat, protože to přebrání zodpovědnosti za to, jak čtou a pracují s notovým textem, jim vyloženě prospívá a přináší to do hry velká pozitiva. 🙂

Další, co bych nikdy neřekla, že by mohly lekce přes Skype přinést pozitivního, je daleko intenzívnější soustředění žáků. Musí skutečně poslouchat, co jim vysvětluji, a nehrát dříve, než domluvím nebo dohraju. Daleko více musí napínat uši i oči, aby viděli a slyšeli, co po nich chci.

Na živé lekci se děti někdy rády zapovídají, odběhnout tu napít, tu na záchod, tu je zaujme něco zcela mimo klavírního nebo mají vyptávací náladu, a ptají se na všechno možné, jenom ne na klavírní věci – to všechno jistě znáte z praxe, je to přirozená součást pedagogického procesu. 😉

Díky většímu a delšímu soustředění přes Skype jsme ale za poslední měsíc se všemi mými žáky udělali takový kus práce, že se tomu sama nestačím ani divit. A to podotýkám, že mám žáky, kteří všichni, opravdu všichni, doma pravidelně až nadstandardně cvičí, jsou rychlí, pohotoví, šikovní a v průběhu školního roku uděláme se všemi spoustu repertoáru. Od výuky přes Skype bych prostě až takové výsledky za tak krátkou dobu nečekala, takže v tomto směru jsem velmi mile a příjemně překvapena. 🙂

Moje Skype zázemí

1. Žehlící prkno je základ

Mému skypovacímu zázemí vévodí naše žehlící prkno, které má velkou výhodu – je polohovatelné! Takže jsem si ho krásně nastavila tak, aby když zapnu webcameru na notebooku, bylo dobře vidět na klaviaturu.

2. Jeden nebo dva přístroje

Malý tablet připojuji na druhý Skype v případě, že má žák na druhé straně kvalitní připojení a udržíme se na Skypu tři – žák a moje dva přístroje. Tablet má daleko kvalitnější kameru, než můj notebook, a mám ho nastavený tak, že zabírá přímo celou klaviaturu a moje ruce na ní.

Na webcameře na notebooku je mi zase vidět do obličeje, takže žák na druhé straně vidí na své obrazovce dvě okna – moji klaviaturu v jednom okně a mě v tom druhém, což je příjemnější na komunikaci.

Když skypujeme pouze přes notebook, tak musím neustále polohovat nahoru a dolů, abych viděla, co hraje žák a pak, aby on viděl na moji klaviaturu, a není nám ani jednomu vidět do obličeje. Ale lepší něco, než nic, takže dva přístroje určitě nejsou podmínkou! 😉

3. Všechny noty po ruce

Dále mám na klavíru samozřejmě připravené všechny noty na skladby všech svých žáků. Snaha mít je uspořádané podle rozvrhu opakovaně selhává, takže chystám před každou Skype lekcí kupičku všeho, co budu potřebovat. Také si mezi lekcemi dávám 15 minutové přestávky, což je mnohem více, než při živé výuce. Ale když by náhodou připojení zlobilo, je lepší mít rezervu, než pak nechat nějakého žáka čekat na druhém konci a být nedostupná.

4. Stativ

A úplně vepředu jsem ještě vyfotila náš stativ, který používáme k natáčení videí – natáčím na něm svým žákům videa s návody, co a jak cvičit na příští lekci – ale o tom podrobněji níže v možnosti dvě. Pokud nemáte stativ, poproste o pomoc někoho z vaší domácnosti, kdo vás natočí. Anebo prostě mobil o něco opřete, využijte nábytek okolo vás… 😉

Tady vám sdílím ještě video, které jsem natočila pro svoje fanoušky na facebookové stránce Procházka světem klavíru hned ten první den, kdy jsem měla za sebou první zkušenosti s lekcemi přes Skype, kde moje zázemí uvidíte v akci. 🙂

2. Výuka skrze předtočená videa

Druhá možnost, jak vyučovat hru na klavír online, je skrze předtočená videa. S touto formou výuky mám docela bohaté zkušenosti, protože jsou na ní postavené všechny moje online kurzy. 😉 Přeci jen je ale aktuální vyučování žáků, kteří normálně chodí na živé lekce v tomto trochu jiné.

Jak funguje výuka v mých online kurzech

Příprava mých online kurzů mi zabrala několik měsíců. Svoje dva velké kurzy pro dospělé začátečníky a mírně pokročilé jsem připravovala v průměru okolo 9 měsíců, od prvních náčrtů koncepce, rozvržení témat a lekcí, po mnohahodinová natáčení a sepsání kvanta doprovodných textů a přípravu notových materiálů. Tolik času nyní samozřejmě nemáme a musíme daleko více improvizovat, abychom našim žákům zajistili kvalitní online výuku.

Moji online studenti se přihlásí do připravené a do detailu vyladěné členské sekce kurzu. Videa jsou točená na profi zařízení, takže mají skvělý obraz i zvuk – používáme profi mikrofony pro nahrávání klavírního zvuku, aby výsledná kvalita byla co nejlepší.

Studenti pak postupují jednotlivými lekcemi, a vždy po jednom komplexním tématu pak mají za úkol se doma natočit, třeba na mobilní telefon, a zaslat mi videonahrávku, jak se jim podařilo zadané úkoly splnit a zahrát.

Já jim pak na jejich nahrávku natáčím zpětnou vazbu, ve které okomentuji u klavíru všechno, co dělají správně a všechno, co mají ještě opravit. A takto velmi úspěšně fungují moje online kurzy, ve kterých mám převážně dospělé studenty, a to z větší části začátečníky nebo mírně pokročilé.

Online minikurz pro klavír

Hned na začátku koronakrize jsem natočila pro všechny pianisty i jejich učitele Klavírní minikurz, který trvá 14 dní a je zdarma k využití na YouTube. Nejen, že vám může dodat materiály k zadání pro online lekce pro vás nebo vaše žáky, ale můžete se i inspirovat, jakým způsobem vyučuji online a využít to ve vlastní praxi. Kurz můžete také odebírat do emailu zcela zdarma. 🙂

Jak zkušenosti s online výukou z kurzů využívám v distanční výuce

Při výuce mých žáků jsem využila zkušenosti z mých online kurzů v tom, že kombinuji skypování s natáčením videí.

Když mají mí žáci za úkol přečíst určitou část nové skladby, natočím svoje ruce na klaviatuře, aby slyšeli frázování, tempo, rytmus, také aby viděli prstoklady apod. To samé dělám, když si zadáme, že se mají naučit určitou část skladby dohromady a dané místo je zatím příliš obtížné na to, abych jim to zadala jako samostatnou práci.

Prostě natočím zadání toho, co mají do příště vypracovat, a videjko jim pak zašlu buď na email nebo třeba na WhatsApp, který umí posílat videa i delší a ponechává jim kvalitu (Messenger to uřízne a sníží kvalitu, takže ten nepoužívám, když je video hodně dlouhé, posílám přes stránku www.uschovna.cz).

Výhody předtočených videí

Velká výhoda takto předtočených videí je ta, že si je žáci doma mohou pustit opakovaně.

Stejně tak to dělají moji online studenti s obdrženou zpětnou vazbou. Mohou se opakovaně vracet k mým zadáním a připomínkám a tak zajistíme, že si zapamatují a nacvičí vlastně všechno, nebo většinu toho, co dostanou zadáno. Na živé lekci divoce zapisujeme do not a do sešitů, a stejně pak na další lekci často opravujeme ten stejný prstoklad nebo špatně zahraný tón, co minule. 😉

Toto v živé lekci vlastně není v této míře možné – lidská paměť je jako děravé síto. Je dokázáno, že do druhého dne si člověk zapamatuje asi 50% toho, co se naučil včera, a třetí den už z toho zbude jen 30% (ta procenta jsou teď vymyšlená jenom pro ilustraci, ale takhle nějak to opravdu s lidskou pamětí funguje!).

Dále je u předtáčených videí přeci jen trochu větší časová flexibilita, mohu si je připravit doma kdykoli během dne.

Pokud i vaši žáci zasílají předtočená videa svého cvičení vám, protože z nějakého důvodu neskypujete, doporučuji si oboustranně jasně stanovit termíny, do kdy se mají takové nahrávky poslat lektorovi. Jinak se z toho může stát docela dobrá prokrastinace… 😉

V distanční výuce s mými žáky pak kombinuji Skype + předtočená videa, tato kombinace mi funguje nejlépe a přináší dětem nejlepší výsledky.

Nevýhodou pro učitele je akorát to, že ono to prostě zabere daleko více času s tím vším natáčením, přípravou not a posíláním, než když učíme živě. Ale dokud můžeme učit alespoň takhle, tak je to za daných podmínek lepší, než kdybychom nemohli učit vůbec. Představte si, že by nebyl internet! 😉

Chybí vašim žákům motivace? Uspořádejte online koncert!

Poslední bod, který bych s vámi chtěla sdílet, je motivační. Za dobu karantény se můžete naučit novou skladbu anebo třeba dopracovat nějakou již rozdělanou. Proč pak neuspořádat online koncert? Ať se vaši žáci doma natočí, nebo ať jim s tím pomohou rodiče a pošlou vám svoje videonahrávky.

  • Vy je pak můžete seřadit za sebe třeba do YouTube playlistu
  • Pokud se trochu zabýváte stříháním videí, můžete využít intuitivní program Camtasia (má zkušební verzi zdarma na nějakou dobu)
  • Nebo třeba nějakou mobilní aplikaci (já používám třeba CutStory).

Finálně vytvořené video pak můžete nahrát na YouTube a zasdílet ho s vašimi žáky a jejich rodinami.

A můžete na takovém koncertě zahrát i něco sami! Já to tak dělám pokaždé, když pořádáme online koncerty s absolventy mých online kurzů. 🙂 Nemusíte mít trému, protože můžete finální nahrávku nahrávat tolikrát, než budete spokojeni.

Tady je pro inspiraci odkaz na jeden z online koncertů absolventů mého online kurzu pro dospělé začátečníky.

Doufám a věřím, že jsem vás inspirovala a že jste se o online výuce hry na klavír dozvěděli třeba něco nového. Každopádně budu ráda, když článku dáte like nebo ho zasdílíte s někým, o kom víte, že mu pomůže.

Tip pro vás: Líbil se vám tento článek a hraní na klavír vás zajímá? 🙂 Ráda vám budu emailem pravidelně posílat klavírní inspiraci z mého webu.

Chci od Evy dostávat emaily!

Přeji všem pevné zdraví a mnoho krásných chvilek u klavíru, i když to dočasně může být jenom online. 🙂

Komentáře
Eva Lorenc
Latest posts by Eva Lorenc (see all)