Nové skladby se vybírají srdcem, ne očima

A je to zase tady! Školní rok už nedočkavě klepe na dveře a s ním přicházejí nové povinnosti, nová očekávání a spousta spousta nové práce.

Se začátkem školního roku otevřou své dveře opět ZUŠky, a stejně tak i moje klavírní studio v Praze. I když už týden dopředu nevím, kam dřív skočit, mám začátek školního roku ráda. A to hned z několika důvodů.

Zaprvé mě baví vybírat svým žákům nový repertoár.

Přehrabuji se donekonečna v hromadách not, které mám rozházené kolem sebe na podlaze, sedím na zemi dlouho do večera, představuji si v duchu každého svého žáka a vybírám pro jeho náturu a úroveň ty nejlépe padnoucí skladby.

S novými skladbami je to podobné, jako když si vybíráte nové boty.

Buď vám padnou hned na začátku a bude se vám v nich dobře chodit, nebo vás budou tlačit, udělají se vám z nich puchýře a nebudete je chtít nosit. V prvním případě s takovými botami strávíte klidně i několik let, v tom druhém je nejspíš půjdete zpátky do obchodu vyměnit.

S novými skladbami je to jako s botami.

Pokud skladba žákovi sedne, stane se takové kouzlo. Žáček se se skladbou ztotožní, propojí, vytvoří si k ní vztah a bude se na nic každý den těšit. A vůbec nebude vadit, že ji bude cvičit několik měsíců, možná celý rok, protože někdy trvá zvládnutí skladeb opravdu tak dlouho.

Pokud skladba nesedne, budeme se s ní trápit několik týdnů a stejně to budeme muset vzdát. Tím zbytečně ztratíme strašně moc času, který jsme mohli využít úplně na jiné skladbě mnohem efektivněji. Proto je důležité vybrat novou skladbu dobře.


Teprve několikaleté zkušenosti mě naučily umět vybírat žákům dobré skladby, a stále se to ještě učím, a budu se to učit celý život.

Druhým důvodem je, že děti jsou odpočaté a plné nových zážitků, nové energie.

Tuhle energii pak přenášejí i do hodin a do nových skladeb. Když se sejde odpočatá pozitivní energie s nadšením z nové skladby, těžké začátky se překonávají mnohem snáze.

Vždy, když zadávám svým žákům nové skladby – a dělám to tak s dětmi i s dospělými – tak jim nejprve předehraji, co jsem pro ně vybrala. Vždycky toho vybírám víc z jednoho stylu, např. dvě etudky, dvě romantické skladbičky, dvě barokní apod. Někdy i více, podle toho, jak mám zrovna šťastnou ruku na repertoár. Většinou vybírám skladby tak, aby byly na podobné úrovni, ale jedna trochu obtížnější, než druhá.

Nechám své žáky, aby si vybrali po sluchu to, co se jim nejvíce líbí. Některé děti se mi v minulosti snažily jít cestou nejmenšího odporu a vybrat si takové skladby, kde bylo nejméně not, a tím pádem se jim zdály „nejlehčí“. Vždycky jsem jim na to řekla, ať si nevybírají očima, ale srdíčkem.

Která skladba byla ta úplně nejkrásnější? Většinou ukážou na tu druhou skladbu, která možná zněla „obtížněji“, ale bylo to ono. Podporuji své žáky v tom, aby se nebáli klavírních překážek a výzev, protože vím, že to společně všechno zvládneme nacvičit, a že ta radost, až se skladba zvládne, bude obrovská.

Je velmi důležité vzbudit novou skladbou nadšení.

Strávíme na ní totiž společně několik dalších měsíců, kdy ji budeme stavět notu po notě jako mravenci mraveniště. Po cestě je velmi snadné ztratit elán i energii, zvlášť, když jsou ve skladbě nějaká těžká technická nebo polyfonická místa, a nejde to snadno do rukou ani do hlavy. Díky nadšení pro novou skladbu ale dokážeme překonávat i ty náročné chvíle při cvičení s nadhledem a s vidinou krásného výsledku.

Cvičení nových skladeb má několik fází

  • V první fázi se prokousáváme čtením not každou rukou zvlášť. Skladbu je na začátku potřeba správně přečíst a také spočítat. Vždycky si skladbu rozdělíme na několik dílů, které většinou označuji písmenky A, B, C, pokud se něco opakujte, tak zase A.
  • Pak přichází pomaličku souhra rukou dohromady, a pomalu se skladba začíná učit zpaměti. Od začátku víme, o čem hrajeme, chápeme náladu skladby a vyprávíme si o jednotlivých melodiích a krásných místech. Pilujeme dynamiku a výraz, skladba se nám postupně rozkvétá pod rukama.
  • Časem se přidá i správné tempo, pokud je skladba rychlá, tak může trvat déle, než se dostane do finálního tempa.
  • Poslední fází je, když je skladba nacvičení zpaměti, ve správném tempu a s krásným hudebním výrazem. V tu dobu je dobré je začít ji hrát na koncertech, kde bude mít čas vyzkoušet, zda už je usazená v hlavě i prstech a zautomatizovaná. Bude mít čas uzrát, a bude konečně, jak my muzikanti říkáme, hotová. 🙂

A když máme skladbu nacvičenou celou zpaměti, hrajeme ji na nějakém koncertě. Každý koncert skladbu posune o obrovský kus dopředu, protože si žáci vyzkouší zahrát ji i pro někoho jiného, než jen doma sami pro sebe. Ve chvíli, kdy skladbu zahrajeme celou v kuse pro někoho jiného, jakoby se v naší hlavě zmenší, dokážeme si ji představit celou od začátku dokonce, a odvíjí se postupně před námi jako film.

A pak přijde to krásné období, kdy skladbu umíme, a kdy ji pravidelně hrajeme. Už ji známe, je jako ty nové boty, které se už prochodily a vytvarovaly přesně podle naší nohy, takže je nám v nich příjemně.

Je fajn hrát i něco jen tak…

Po nějakém čase se skladba odloží, a vybere se zase jiná. Já většinou považuji skladby za hotové, když je zahrajeme na nějakém koncertě, nebo třeba zkouškách. Proto vybírám žákům skladby, které musíme dovést do této finální podoby, ale mezi tím si zahrajeme i něco jen tak z listu, třeba nějakou čtyřručku, zkrátka něco, co nám osvěží hodiny klavíru a podpoří rozvoj zase jiných součástí klavírní hry, jako je čtení not z listu nebo schopnost poslouchat při čtyřruční hře sebe i svého souseda.

Letos plánuji zařadit do repertoáru svých žáčků i další skladby ze své Klavírní bonboniéry. Skladby z Bonboniéry mají totiž jednu velkou výhodu, protože ještě nejsou ani ohrané, ani oposlouchané, žákům se líbí a hodně se na nich naučí. 🙂

Tip pro vás: Líbil se vám tento článek a hraní na klavír vás zajímá? 🙂 Ráda vám budu emailem pravidelně posílat klavírní inspiraci z mého webu.

Chci od Evy dostávat emaily!

Budu moc ráda, když mi do komentářů pod článkem napíšete, jak to máte vy. Máte oblíbené skladby, které rádi hrajete nebo vybíráte?  Nebo rádi zkoušíte něco nového?

Přeji vám krásný začátek nového školního roku a všem pedagogům šťastnou ruku při výběru nového repertoáru! 🙂

Komentáře
Eva Lorenc