Když musíte hrát na klavír jen jednou rukou

Tento článek věnuji spíše okrajovému tématu, které žáky ani učitele nepotká na hodinách příliš často. Avšak když už na to dojde, je dobré vědět, jaké máme při hraní na klavír se zlomeninou jako učitelé, ale i jako pianisté, možnosti.

Tento týden se mi stalo, že jedna moje žačka přišla na hodinu s naraženou levou rukou, a o pár dní později jeden můj online student z kurzu pro dospělé začátečníky zahlásit zlomený prst na pravačce.

Jak se to tak sešlo, dostala jsem impulz k napsání článku, který si nyní možná přečtete jen ze zvědavosti. V budoucnu ale může přijít čas, kdy se do podobné situace dostanete také, ať už jako učitelé nebo jako klavíristé, a pak se vám bude hodit. 😉

Je možné hrát na klavír se zlomeninou?

Naražená ruka bude možná za týden, za dva v pořádku, ale zlomenina, to už je klidně i na dva měsíce. Není to poprvé, co jsem musela tuto situaci s mými studenty řešit, každý školní rok si minimálně jeden můj žák něco zlomí nebo narazí ve škole na tělocviku, na škole v přírodě nebo na dovolené někde spadne. Před dvěma lety si dokonce jeden můj žák zlomil klíční kost a měl celou pravou část těla v dlaze několik měsíců. Přesto ale na klavír dál chodil. 😉

Zlomenina totiž automaticky nemusí znamenat několika týdenní až měsíční klavírní půst, a existuje repertoár určený přímo pro pravou nebo levou ruku, a to na všech úrovních hry.

Nejlepší by samozřejmě bylo, kdyby si nikdo nic nelámal a všichni zůstali zdraví a v pořádku. Ale když už na to dojde, pojďme si ukázat, co s tím.

Není zlomenina jako zlomenina

Když nám rodiče žáčka nebo náš dospělý student zavolají, že mají něco zlomeného, jako učitelé klavíru musíme zapojit zdravý selský rozum a postavit se k tomu správně. Pokud se jedná o zlomeninu čehokoli, která dovolí člověku sice se sádrou, ale celkem normálně fungovat, chodit do školy / do práce, nepůsobí velké bolesti, nebo nepřenáší bolesti z jedné části těla do druhé, je možné dál na hodiny klavíru docházet.

Samozřejmě nebudeme nutit na hodiny klavíru docházet někoho, komu lékař udělil neschopnost a po dobu léčení se nebude zapojovat do veřejného života…! 😉

Se zlomenou nohou, ať už pravou či levou, se omezí hra s pedálem, ale pohybům rukou to vadit nebude. A když si žák zlomí ruku nebo prst na ruce, ani tady nenastává konečná. Řešení je hned několik. 🙂

Proč chodit na klavír i se zlomeninou

Zlomenina čehokoliv není nikdy příjemná záležitost. Pokud to ale situace a zdravotní stav dovolí (viz výše!), doporučuji žákům na hodiny klavíru normálně dál docházet, a učitelům vymyslet pestrý hudební program, díky kterému můžeme těch pár týdnů, kdy nebudeme moci pracovat na vybraném klavírním repertoáru, pozitivně rozvíjet u našich žáků rozličné hudební dovednosti.

1. Ruce se učí jedna od druhé

I když několik týdnů budete hrát jenom jednou rukou, ruce fungují v našem těle v páru. I když cvičíme jen jednou rukou, nevědomky tak pozitivně ovlivňujeme i druhou ruku. Proto pokud se vám při pohybu zdravé ruky nepřenáší bolest do zlomené ruky, můžete dál cvičit zdravou rukou na klavír.

Až vám sádru sundají, nemusíte se bát, že nebudete umět na klavír uzdravenou rukou zahrát vůbec nic. Bude chvilku trvat, než se prsty zase rozhýbou, to ano. Ale rozhodně ne tak dlouho, jako kdybyste po celou dobu léčby na klavír vůbec nehráli ani zdravou rukou. Pokud budete aktivně používat zdravou ruku, pozitivně to ovlivní i rehabilitaci zlomené ruky a její rychlejší návrat do původní formy. Nejsem doktor, ale ze svých pedagogických zkušeností mohu potvrdit, že to tak opravdu funguje.

2. Rozvíjejte další hudební dovednosti

Čas, po který nebudeme moct s naším žákem cvičit normální klavírní repertoár, můžeme efektivně využít k vylepšování dalších hudebních dovedností. Všichni víme, jak krátká lekce klavíru je, kolik toho v ní potřebujeme přehrát a jak rychle to uteče. V běžné hodině klavíru se snažíme co nejvíce s žáky hrát, a na hudební teorii nikdy nezbude tolik prostoru, kolik by bylo třeba.

Proto když jedna ruka musí odpočívat v sádře, můžeme část lekce strávit výukou italského názvosloví, poznávání intervalů po sluchu, hrou dvojhlasu, kdy v polyfonii zdravou rukou budeme hrát jeden hlas a druhý se budeme učit zpívat, doučíme se s žákem pořadí durových a mollových tónin s křížky i béčky, které často dělá žákům potíže si zapamatovat…

Můžeme rozvíjet u našeho žáka hudební cítění, teoretické znalosti, cit pro hudební formu nebo harmonické napětí v různých intervalech nebo cvičit ouška sluchovými cvičeními. V hudbě je toho tolik, co spolu souvisí, že ani není možné se nudit!

Využijte proto toto období k tomu, abyste třeba dohnali nějakou teorii, o které víte, že v ní máte restíky, nebo se naučte něco zcela nového z harmonie nebo hudební nauky. 🙂

3. Využijte čas pro praxi ve čtení not

Zlomil si váš žák pravou ruku? Potom nastala ideální doba pro to přečíst ve všech vašich skladbách levačku a pořádně si potrénovat čtení not v basovém klíči. Basovému klíči se každý student nenápadně na hodinách vyhýbá a dělá mu potíže v něm plynule noty číst. Kdy jindy, než v takové situaci bude tolik času se basovému klíči pořádně věnovat? 🙂

Dále můžete hrát s žákem tříručně, a to tak, že on bude hrát part levé ruky v sekundu, a vy se postaráte o prim, nebo part pravé ruky sekundu zahrajete levou rukou a pravou jednohlasý prim.

Tříručně můžete hrát i v případě, že váš žák má zlomenou levou ruku. Vyberte takový repertoár, ve kterém bude znít jednohlasá melodie, kterou bude váš žák hrát pravačkou, přidejte k ní váš bohatý doprovod, a můžete společně zahrát i na koncertě. 😉 Případně můžete jednodušší čtyřruční skladbu upravit tak, aby váš žák part primu dokázat zahrát jen pravou rukou.

4. Hrajte repertoár pro jednu ruku

Ačkoli to není běžný repertoár, když hledáte, tak najdete. Na internetu najdete spousty skladeb určených pro hru pouze jednou rukou, a to na všech úrovních klavírní hry, od skladbiček pro začátečníky, po virtuózní klavírní koncerty.

Kde takový repertoár sehnat?

Já nejraději brouzdám po stránkách Petrucci Music Library, imslp.org, kde si zdarma můžete stáhnout noty na všechny klavírní skladby, které již nepodléhají autorským právům (v ČR autorská práva vyprší 70 let po smrti autora). Heslo, které zadávám do vyhledávače na imslp.org je „piano pieces for one hand alone“.

„Jednoruční“ repertoár pro děti či dospělé začátečníky

Mým oblíbeným autorem v této oblasti klavírní problematiky je skladatel Stephan Beneking, webové stránky http://www.beneking.com/. Mezi jeho početnými skladbami najdete Album for one hand alone op. 1, op. 2 a op. 3, kde jsou skladbičky nízké obtížnosti, napsané v úpravě vždy nejprve pro pravou, a pak identicky, jen o oktávu níž, i pro levou ruku. Hudba je tedy stejná vždy u dvou skladeb, ale jsou uzpůsobené tak, aby se pohodlně daly hrát pouze jednou rukou.

Moje nejoblíbenější instruktivní skladby pro jednu ruku, které jsem už několikrát využila ve výuce dětí či dospělých začátečníků, jsou ale od brazilského skladatele a dirigenta Alberta Nepomucena, sbírečka se jmenuje 5 Little Pieces for the Left Hand, SN2.1, 5 malých kousků pro levou ruku. Najdete ji také ke stažení na imspl.org. Pro studijní účely níže sdílím kousíček mé oblíbené skladby Barcarola pro levou ruku.

Noty v Barcarole jsou zapsané tak, že na první pohled není jasně vidět, že se skladba hraje jen jednou rukou. Při bližším pohledu si všimněte, že v houslovém klíči jsou často ligatury, a v basovém se hraje jen tehdy, když se v houslovém drží ligatura.

Levá ruka tedy má dostatek času na to, aby se přenesla nad klaviaturou z houslového do basového klíče a zpátky. Vše je propojeno pravým pedálem, takže posluchač, který by zavřel oči, by ani nepoznal, že klavírista hraje jenom jednou rukou. 😉

„Jednoruční“ repertoár pro středně pokročilé

První místo, kam se vydám pro „jednoruční“ repertoár, je opět Petrucci Music Library na imslp.org. Do vyhledávače na této stránce zadám heslo „piano one hand alone“ a zobrazí se opravdu bohatý výběr. Dejte při prohlížení zobrazených skladeb pozor jen na dvě věci:

1. Na imslp.org jsou již uvedeni někteří žijící autoři, na jejichž díla se ještě vztahují autorská práva. U copyrightové značky © najdete často vysvětlení, jakým způsobem je možné takovou skladbu používat. Pokud tam stojí, že skladba je určená pro osobní, studijní či pedagogické účely, můžete si ji stáhnout.

2. Ve výběru skladeb na imslp.org se vám často zobrazí nejen jednoruční skladby, ale také skladby, ve kterých je dominantní jedna ruka, např. etuda pro levou ruku nemusí nutně znamenat, že v takové etudě se bude hrát pouze levou rukou, ale že má levá ruky technicky daleko obtížnější part, než pravá. Proto si vždy noty, které si budete chtít stáhnout, nejprve prohlédněte v náhledu, zda opravdu splňují ty podmínky, kvůli kterým je hledáte. 😉

Toto je výsledek hledání klavírních skladeb pouze pro pravou ruku.

Vidíte opět mnoho skladeb od Stephana Benekinga, který se jednoručními skladbami pro klavír proslavil. 😉 Všude tam, kde zazní v názvu skladby „hand alone“ nebo „right hand“, „left hand“, se spolehlivě trefíte do výběru repertoáru.

V seznamu ale vidíte také například Lyrické kusy od Griega, které se rozhodně hrají oběma rukama. Stejně tak bych byla opatrná u Johanna Sebastiana Bacha nebo Carla Ph. E. Bacha, a  noty bych si nejprve rozklikla v náhledu a zjistila, zda se hrají dvě rukama, nebo opravdu jen jednou. 😉

Podobným způsobem můžete na imslp.org pátrat po skladbách určených ke hře pouze levou rukou.

„Jednoruční“ repertoár pro virtuózy

Přiznám se, že jsem nikdy neměla nic zlomeného (ťuk, ťuk!), takže jsem měla možnost se o jednoručním repertoáru pro klavírní virtuózy jenom učit, nebo jsem ojediněle slyšela hrát nějakého klavíristu z konzervatoře, který si pohmoždil či zlomil jednu ruku.

Kusy, které vám nyní ukážu, jsem tedy nehrála, ale budou sloužit k poslechu a inspiraci, jak velcí mistři dokáží i pro náš klavír napsat nádherné, technicky náročné či virtuózní a hudebně bohaté skladby.

Ravel

Na prvním místě bych rozhodně jmenovala Klavírní koncert pro levou ruku D dur od Maurice Ravela, který byl složen v letech 1929-1930 po první světové válce, pro válečného veterána, rakouského virtuózního klavíristu, který přišel o pravou ruku v první světové válce, Paula Wittgensteina. Wittgenstein premiéroval tento koncert v vídeňským symfonickým orchestrem v roce 1932.

Toto mistrovské dílo je skutečně vítězstvím nad nepřízní osudu. Není možné ho poslouchat a necítit hlubší podtext který Ravel tak mistrně vyjádřil pomocí klavírních tónů. Nejen, že hudba tohoto koncert je naprosto dechberoucí, navíc hraje v tomto díle důležitou roli i tragická okolnost jeho vzniku, a dává novou naději, že i když se vše zdá, ž je vše v životě marné a nic nemá smysl, nic není v životě ztraceno.

Pokud najdete pár chvil dnes večer, pusťte si tuto skvělou nahrávku, kterou jsem sem vložila z YouTube. Koncert trvá 20 minut.

Skrjabin

Dalším slavným dílem pro levou ruku je Nocturno Des dur od Alexandra Skrjabina. Skrjabin byl sám vynikajícím klavíristou, ale přehrál si pravou ruku při příliš urputném cvičení nejnáročnějších klavírních kusů Listzovy Fantasie Don Juan a Balakirevovy Islamey. Jeho lékař mu sdělil, že už si pravačkou nikdy nezahraje, a Skrijabin v zoufalství jako reakci nad takovým nespravedlivým osudem na svou situaci zkomponoval svoji první klavírní sonátu.

Behěm období, kdy nemohl hrát pravou rukou, zkomponoval nádherné skladby, Preludium a Nocturno op. 9 pro levou rukou. Během období, kdy pravačce dopřál klid, se ale uzdravila.

Dočasná neschopnost hrát pravačkou Skrjabina vedla k tomu, že začl vytvářet poměrně složité rytmické útvary pro levou ruku ve většině svých děl pro klavír, což částečně vysvětluje, proč se tolik jeho klavírních skladeb považuje za velmi náročné na nacvičení a koncertní provedení. 😉

Poslechněte si toto dechberoucí provedení éterického Nocturna pro levou ruku. Nocturno má 6 minut.

Na německé wikipedii najdete tento inspirativní seznam skladeb pro klavír levou rukou >>.  Můžete se inspirovat, co vše bylo v klavírní literatuře vytvořeno. 🙂

Děkuji, že jste našli čas přečíst si pár slov o tomto nepříliš otevíraném klavírním tématu. Věřím, že i když aktuálně nepotřebujete řešit klavírní repertoár pro jednu ruku, článek se vám líbil a obohatil vás zase o něco nového.

Přeji všem klavíristům, aby si nic nezlámali a mohli vychutnávat chvíle u klavíru naplno. 😉

Tip pro vás: Líbil se vám tento trochu netradiční článek a hraní na klavír vás dlouhodobě zajímá? 🙂 Ráda vám budu emailem pravidelně posílat klavírní inspiraci z mého webu.  Přihlašte se k odběru mých emailů.

Chci od Evy dostávat emaily!

Mějte se krásně!

Komentáře
Eva Lorenc

Eva Lorenc

Jsem klavíristka a pedagožka hry na klavír, a nadšeně propaguji takový způsob výuky hry na klavír, který přináší mým studentům nejen dobré výsledky, ale také radost z hudby.

Jsem autorkou úspěšného eBooku Pohádkově snadné čtení not pro malé klavíristy a celé řady dalších praktických eBooků, které si ode mě můžete stáhnout zdarma.:-)

Více o mně se můžete dočíst ZDE >>
Eva Lorenc