Klavírní školy vhodné pro děti

Klavírních škol a různých not pro děti existuje na trhu velké množství a je velice časově náročné se v nich pořádně zorientovat.

Jako začínající učitelka jsem si kladla otázky: 

  • Která ta klavírní škola je tedy pro děti nejlepší?
  • Podle které bych měla vyučovat?
  • Jaké skladby jsou pro začínající děti hezké a hratelné?“

Která klavírní škola je nejlepší?

Až teprve po několika letech pedagogické praxe, kdy jsem nasbírala velkou hromadu materiálů pro výuku malých klavíristů a vyzkoušela si nejrůznější metody a notové materiály v praxi, jsem došla k překvapivému závěru:

V každé klavírní škole nebo v notách pro malé děti se mi líbilo něco. Někde byly krásné a hudebně bohaté skladbičky, někde vynikající cvičení na přípravu nejrůznějších druhů techniky, ale ani jednou se mi nestalo, že bych s jedním žáčkem šla pouze podle jedné jediné klavírní školy a tedy jedné metody skladbu po skladbě od začátku do konce.


Nejvíce se mi totiž osvědčilo klavírní školy a skladbičky pro malé děti vzájemně KOMBINOVAT.

Vybírat vždy takové skladby a cvičení, na kterých se děti co nejpřímější čarou dokáží naučit všechny základní správné návyky hraní na klavír, rychle se zorientují po klaviatuře jak na bílých, tak na černých klávesách, aby ten začátek byl pro děti pestrý, zábavný, ale zároveň maximálně efektivní.


Chtěla bych vám v tomto článku ukázat, jaké různé materiály a klavírní školy při výuce začínajících dětí používám a z čeho čerpám.


VSUVKA PRO ZKUŠENÉ UČITELE 🙂

Jsem si jistá, že pokud to teď čtete vy, kteří jste daleko zkušenější učitelé, máte určitě na skladě ještě další zajímavé a přínosné materiály, které já nemám. Já i ostatní čtenáři – dovoluji si mluvit i za ně – budeme moc rádi a vděční, pokud se s námi podělíte třeba do komentáře pod článkem, jaké materiály používáte a trochu nám je popíšete, a maximálně se tak vzájemně obohatíme. 🙂


České materiály pro malé začátečníčky

Na české materiály nedám dopustit. S nejmenšími dětmi používám jak jinak než Klavírní školičku autorek Janžurové a Borové. Co se mi líbí mimořádně je to, že Školička vychází z faktu, že nejlépe se děti cokoli učí hrou a následuje tak odkaz Jana Ámose Komenského.

Klavírní školička

Školička je vybavena nespočetným množství říkadel a lidových písniček, které jsou českým dětem blízké, a které většinou důvěrně znají. Začíná se hrát podle sluchu, skladby jsou často ve čtyřruční úpravě s doprovodem učitele a se zajímavými doprovody Luboše Sluky. Děti tak sice hrají jednoduchou melodii, ale zní rovnou celý klavír a ihned od začátku se tak tvoří mnoho hudby.


Čtyřruční, nebo i tříruční hra – pokud žáček hraje jen jednou ručičkou, je vůbec pro začátky u klavíru velmi důležitá. I když žáček teprve hraje opravdu jednoduché melodie, rozezní se celý klavír, žáček se učí s učitelem držet tempo a být v rytmu, učí se tak mnoho praktických a důležitých věcí najednou.

Pokud Školičku znáte a pracujete s ní, tak jistě znáte její klady. Ráda bych zde ještě vyzdvihla různá přípravná technická cvičení například na hru dvojhmatů a pak hru celých akordů, přípravu na hru stupnice, na podkládání palce – mohla bych ještě pokračovat dlouho. Na každém cvičení je vidět, že autorky byly mimořádně zkušené pedagožky a opravdu rozuměly dětské ručičce a jejím možnostem i tomu, jak ji hravě a postupně tvarovat pro hru na klavír. Klobouk dolů.

Jak už jsem zmiňovala, není potřeba hrát úplně všechny skladby od první do poslední a projít Školičku celou. Vždy pečlivě vybírám to, co vím, že se žáčkům bude líbit a bude je to bavit, a zároveň je to z metodického hlediska přínosné pro jejich pianistický rozvoj.

Pokud na jedné skladbičce vyřešíme nějaký druh techniky nebo hudební myšlenky, už nevybírám skladbu s podobným charakterem. Snažím se o to, aby mezi skladbami byly velké kontrasty, a to jak hudební, tak technické.


Nejčastěji vybírám skladby tak, aby byly vzájemně kontrastní. Jednu skladbičku vybírám zpěvnou melodickou, a k tomu jednu rytmickou, jednu rychlejší, jednu pomalou, v každé jiný druh úhozu a jiný klavírní i hudební problém.

Na Klavírní školičku navazuji Novou klavírní školou a z ní si už dělám velký selektivní výběr, které skladbičky s žáčky hrajeme. Každý učitel si časem najde své oblíbené skladby, a v této klavírní škole je hodně z čeho vybírat. Nová klavírní škola má více dílů, takže je možné postupně čerpat ze všech těchto učebnic.

Další materiály

Tyto české klavírní školy pak doplňuji dalšími skladbami, např. O. Ježková – Obrázky na klávesách. Nádherné hudebně bohaté drobné skladbičky. Dalším mým favoritem je I. Hurník – Voršilská ulička, co skladbička to perla. Pro úplně maličké děti jsou pak krásná Duettinka od V. Lejska, která mají velmi bohaté doprovody a krásné texty.

Poměrně nedávno jsem si pořídila do své sbírky také Klavírní prvouku od L. Šimkové. Její taje a krásy zatím ještě prozkoumávám. Výuka hry na klavír je zde založena na lidových českých a moravských písních.

Je jeden český materiál, který jsem ještě nezmínila. Je jím Klavírní škola pro začátečníky známá pod zkratkou „BGS“ (podle příjmení autorů Böhmová, Grünfeldová, Sarauer). S touto školou radím: buďte opatrní. Názory na technickou přípravu hry jsou v této škole již velmi zastaralé a překonané. Skladby velmi dlouho setrvávají v pětiprstové poloze.

Až ve druhé polovině této školy se dají najít zajímavé a hudebně bohaté skladby různých autorů od Telemanna po Beethovena, a vyzdvihla bych, že škola dala prostor i českým a slovenským dobovým skladatelům jako je Slavický, Eben, Hurník, Kabeláč, Suchoň apod., takže je zde možnost najít skladby opravdu zajmavé.

K procvičení hudební teorie a nauky jsou vynikající a vtipné Klavihrátky autorek Oplíštilové a Hančilové. Pracovní sešity jsou k dispozici od té nejnižší úrovně. K výuce čtení not jsem přispěla i já svým eBookem Pohádkové čtení not pro malé klavíristy.

klavírní školy a materiály, které používám ve výuce dětí na klavír
Malá ukázka z mé hudební knihony, některé klavírní školy a materiály

Zahraniční materiály pro malé začátečníčky

Repertoár svých žáčků doplňuji velkým množstvím zahraničních materiálů.

Evropská klavírní škola

Líbivé skladbičky jsou v Emontsově Evropské klavírní škole. Neznám malé dítě, které by si neužilo hrát Hru s pěstičkou (Spiel mit der Faust), která je výborná nejen proto, že je to zábava, ale také proto, že se skoro celá hraje jen po černých klávesách. Je skvělé, když se děti naučí hrát na černých hned ze začátku, protože z nich později nebudou mít strach. Opět nepoužívám všechny skladby jednu po druhé, ale vybírám si, mám své oblíbené skladby.

Bastien

Další výborný mateirál je James Bastien: Piano Basics, Level 1. To je americká škola, a americké školy se vyznačují tím, že se v nich děti učí hrát tzv. polohově, a dlouho setrvávají v pětiprstové poloze. Skladby se tak dlouho pohybují v pětiprstové poloze v tóninách C dur, F dur a G dur. To není z dlouhodobého hlediska dobré pro pianistický rozvoj dětí, protože je lepší, aby se uměly co nejdříve pohybovat po celé klaviatuře.

V Bastienovi však najdete mnoho neodolatelných skladeb, které jsou velice pěkně seřazené podle obtížnosti. Moje nejoblíbenější jsou Perský trh, Sloní valčík nebo třeba Ranní preludium (mimochodem výborná skladba pro začátky hry s pravým pedálem). Na konci je také zjednodušená verze Beethovenovy Ódy na radost.

Drabon

Německá klavírní škola A. Drabon: Tastenzauberei je nádherná. Je založená ze začátku na hře od c1 tak, že na c1 jsou oba palečky a hraje se zrcadlově od sebe. Pětiprstová poloha také setrvává v této pozici, kdy palce jsou na c1 a ostatní prsty položené na sousedních klávesách. Skoro všechny skladby mají také možnost doprovodu učitele a lze je tedy hrát s žáčkem čtyřručně, a jsou hudebně velmi bohaté, líbivé, a když budete kreativní, vymyslíte si k německým písním i české texty.


Tím jsem narazila na další velmi důležitou věc. Otextování melodie totiž dětem velmi pomáhá v začátcích hraní na klavír. Pokud dokáží melodii zazpívat na text, dokáží ji také snadno zahrát. S textem navíc daleko lépe udrží i složitější rytmus, a také tempo skladby. Na hodinách s žáčky neustále vymýšlíme texty ke skladbám texty, ať už se nám to rýmuje nebo ne. 🙂

Gillock

William Gillock je americkým autorem nespočetného množství klavírních skladeb pro děti. Jeho vyjadřovací styl je velmi půvabný a jeho skladby se vděčně hrají. Asi nejznámější jsou jeho sbírky Accent on Gillock sestavené podle stupňů obtížnosti od jedničky dál. S malými začátečníčky hrajeme skladbičky jako je Mlha na moři (další skvělá skladba pro první hru s pravým pedálem), Kočka na lovu, Klauni apod.

Ruské školy

Krásné skladby pro začátečníky jsou také v ruské klavírní škole od Nikolajeva. Ruské školy se vyznačují tím, že mají vysokou laťku, a to jak po hudební stránce, tak po té technické. Skladbičky jsou ze začátku založené na střídání rukou, doprovázené učitelem, ale velmi záhy jsou najednou docela těžké.

Opět doporučuji to, co všude jinde – skladby si zahrát, vybrat si ty, které se vám nejvíce líbí a které dobře řeší nějaký technický nebo hudební problém, a udělat si takový průřez. Krásný ruský materiál jsou také školy od A. Artabalevské nebo E. Gněsiny.


Je toho ještě mnohem a mnohem víc, o čem bych dnes mohla psát. Tímto výběrem moje sbírka not zdaleka nekončí, ale článek by pak nabral spíš rozsah vysokoškolské práce. Chtěla jsem především inspirovat ty z vás, kteří se živě zajímáte o notové materiály pro děti.

Tip pro vás: Líbil se vám tento článek a hraní na klavír vás zajímá? 🙂 Ráda vám budu emailem pravidelně posílat klavírní inspiraci z mého webu.

Chci od Evy dostávat emaily!

Dárek na závěr pro vás:

Na závěr s vámi chci sdílet ještě jeden takový poklad. Našla jsem ho na internetu někdy v loňském roce na stránkách Národního institutu pro další vzdělávání.

Je to materiál určený především pro začínající učitele ZUŠ, a nalézá se v něm takové shrnutí důležitých faktů pro začátek výuky, seznam klavírních soutěží pro děti atd.

Ale na konci je to nejlepší – kompletní seznam klavírních škol a materiálů pro děti podle stupňů obtížnosti. Kdyby tento článek náhodou četly autorky tohoto seznamu, tak máte můj obdiv a poděkování – našla jsem díky vám mnoho inspirace a tipů na skladby pro mé žáčky.

Je to opravdu neuvěřitelně podrobný a inspirativní seznam. Já už své favority pro výuku mám a hodně přes dobrou polovinu tohoto seznamu zatěžkává mou hudební knihovnu, takže si myslím, že každý si tam podle svého vkusu a hudebního založení najde pro své žáky to pravé ořechové. 🙂

Odkaz na materiál ke stažení je ZDE: http://www.nidv.cz/podpora-zus

Komentáře
Eva Lorenc