Jak používat váhu paží při hře na klavír

Jak spolu souvisí klavír, kolíček na prádlo a mokrý hadr? 🙂 Podívejte se na video, které na mé facebookové stránce Procházka světem klavíru získalo přes 21.000 shlédnutí.

Při hraní na klavír je důležité hrát vahou celé paže, a zároveň mít zpevněné konečky prstů. To je něco, co si vlastně trochu protiřečí…

Jak mít jednu část ruky zpevněnou a zbytek uvolněný?

V dnešním videu vám ukážu techniku, kterou používám ve výuce hry na klavír, a která pomáhá mým studentům uvědomit si váhu paží a zároveň zpevnit konečky prstů.

Podívejte se na video ↓↓↓

Pokud jste v dopravním prostředku, nebo si teď video nemůžete pustit, přečtěte si text videa tady dole. 🙂


Já svým studentům říkám, že hudba je jako voda, že tryská z hlavy, a potom stéká dolů po rameni, přes celou paži až úplně dolů ke konečkům prstů, a tam vyvěrá do kláves a vzniká tón.

Koneček prstu musí být při hraní zpevněný, paže volná.

Představme si, že náš koneček prstu jako kolíček na prádlo, který je pevně zavěšený na klaviatuře, a zbytek paže je jako mokrý hadr, který je nasáklý vodou, takže je těžký, a pomalu „vlaje ve větru“, když paži při hraní uvolníme.

Pomocí kolíčku a mokrého hadru vyvoláme veselou asociaci, jak by měla ruka na klavíru správně fungovat.

Kolíček a hadr v praxi

Tahle představa ale může stále být příliš abstraktní, takže my si ji převedeme do praxe.

Pocit té těžké, vláčné ruky si můžeme vyvolat tak, že přes ruku položíme pasivně druhou ruku, úplně volně, bez tlaku, vahou, a zkusíme něco zahrát. Spodní ruka získá dvojitou zátěž, a musí se snažit zpevnit konečky prstů a udržet správné postavení ruky na klavíru, nesmí se celá prolomit dolů pod úroveň klaviatury, ani by se neměly konečky prstů prolomit, ale měly by zůstat zpevněné.

S extra váhou druhé ruky doporučuji cvičit vaše skladby každou rukou zvlášť. Když cvičí pravá, položte na ni levou a obráceně. Je to výborná technika, která slouží k tomu, abyste si co nejlépe uvědomili, jak si představit pocit zapouštění váhy paží do klavíru, a pocit zpevněných konečků prstů.

Až si to nacvičíte s extra váhou, tak tu ruku, která leží nahoře, zase dejte pryč, a zkuste si při dalším hrání už jenom představit, jaký to byl pocit. Znovu si v sobě ten pocit vyvolejte, a váhu zapouštějte do klavíru pořád. 


Když budete hrát na klavír volnou rukou, vahou a budete mít zpevněné konečky prstů, tak klavír vám pod rukama bude znít krásně, tóny budou kulaté, kvalitní a budou mít zpěvný zvuk, který je takovým naším ideálem.
Tip pro vás: Líbilo se vám toto video a hraní na klavír vás zajímá? 🙂 Ráda vám budu emailem pravidelně posílat klavírní inspiraci z mého webu.

Chci od Evy dostávat emaily!

Vyzkoušejte si i vy tuto techniku při hraní na klavír a napište mi, jak se vám dařilo!

 
Komentáře
Eva Lorenc

Eva Lorenc

Jsem klavíristka a pedagožka hry na klavír, a nadšeně propaguji takový způsob výuky hry na klavír, který přináší mým studentům nejen dobré výsledky, ale také radost z hudby.

Jsem autorkou úspěšného eBooku Pohádkově snadné čtení not pro malé klavíristy a celé řady dalších praktických eBooků, které si ode mě můžete stáhnout zdarma.:-)

Více o mně se můžete dočíst ZDE >>
Eva Lorenc